До Гармонії - Разом!      Детальніше про сайт

Навіщо потрібна математика?

Навіщо потрібна математика?
Джерело матеріалу:

9 аргументів для батьків і дітей


Математичні здібності знадобляться дітям у навчанні та дорослому житті — це розуміють більшість батьків. А чи зможете ви одразу відповісти, яку користь математика приносить особисто вам?


Чи зможете ви доступно пояснити дитині, для чого їй потрібно займатися математикою? Адже вивчення понять, законів математики та логіки, розв'язання математичних і логічних завдань вимагає розумових зусиль. А навіщо взагалі це потрібно?

Ми вивчили низку наукових досліджень і виділили реальні докази користі від занять математикою.

Навіть якщо ви переконані, що життя вашої дитини не буде пов'язане з математикою, рекомендуємо все одно прочитати нашу статтю, щоб як мінімум з легкістю відповісти на запитання маленького «чомучки».

1. Математика розвиває мислення

Вивчаючи математику і розв'язуючи завдання, дитина вчиться:

  • узагальнювати і виділяти важливе;
  • аналізувати і систематизувати;
  • знаходити закономірності та встановлювати причинно-наслідкові зв'язки;
  • міркувати і робити висновки;
  • мислити логічно, стратегічно і абстрактно.

Як регулярні спортивні тренування «прокачують» тіло, роблять його здоровим, дужим і витривалим, так регулярні заняття математикою «прокачують» мозок — розвивають інтелект і пізнавальні здібності, розширюють кругозір.

Математика закладає навички ефективного і швидкого навчання чому завгодно. Все це відбувається завдяки «перетворенню в людину мислячу».

2. Заняття математикою тренують пам'ять

Вчені зі Стенфордського університету в США вивчили процес розв'язання людиною математичних завдань і з'ясували, що дорослі люди використовують для цих цілей мислення і доведену до автоматизму навичку «діставати» з пам'яті вже наявні там відповіді.

Діти до 7 років часто вдаються до допомоги пальців рук і ніг, а також різних замінників (реальних предметів, рахункових паличок). У «перехідний період», у віці від 7 до 9 років, у школярів формується «доросла» навичка «думання», осмислення і запам'ятовування інформації.

Цікаве дослідження було опубліковано в журналі «Nature Neuroscience» в 2014 році. Насамперед, воно було присвячене вивченню ролі гіпокампу (області в головному мозку) у розвитку пізнавальної активності дітей. Але його непрямі висновки такі:

  • якщо хочете, щоб у дитини в школі не було проблем з математикою — тренуйте пам'ять в ранньому віці;
  • рішення математичних задач розвиває пам'ять.

3. Математика загартовує характер

Для правильного розв'язання математичних і логічних завдань потрібні уважність, наполегливість, відповідальність, точність і акуратність.

Чим регулярніше дитина тренує ці «м'язи характеру», тим сильнішими вони стають, тим частіше допомагають дитині у вирішенні не тільки навчальних завдань, але й життєвих проблем.

4. Музика для математики, математика — для музики

Комплексне дослідження, проведене Барбарою Хелмріч (Barbara H.Helmrich) з Коледжу Нотр-Дам в Балтіморі, виявило, що діти, які грали на музичних інструментах в середній школі, відчутно краще встигають з математики в старших класах. Вчені виявили, що за розв'язання алгебраїчних завдань і обробку музичної інформації відповідає одна і та сама ділянка головного мозку.


«Найбільша середня різниця в результатах з алгебри між будь-якими двома групами випробовуваних була виявлена між афроамериканськими «інструментальними» групами і групами «немузичних» школярів».


Парадоксально, але вчені ніби не цікавилися зворотним зв'язком. Адже якщо за розвиток математичних і музичних здібностей відповідає одна і та сама ділянка головного мозку, не виключено, що заняття математикою покращують музичні здібності.

Пригадується Шерлок Холмс, який був одночасно чудовим детективом і талановитим скрипалем. Багато хто скаже, що знаменитий англійський детектив — просто вигадка, але у нього був свій реальний прототип, наставник і друг Артура Конана Дойла. Пристрасним скрипалем був і найбільший фізик Альберт Ейнштейн.

5. Математика допомагає досягати успіху в гуманітарних науках

Саме ранні математичні здібності — вірна передумова до того, що в подальшому дитина буде не тільки добре розуміти математику, але і процвітати в інших шкільних дисциплінах. Далі за значущістю внеску в навчальні успіхи йдуть навички читання і здатності керувати своєю увагою.

До таких висновків дійшли вчені в царині освіти і соціальної політики Північно-Західного університету в Еванстоні. В ході дослідження вони оцінювали зв'язок ключових елементів готовності до школи (базові навички для прийому в школу — «академічна» готовність, увага, соціально-емоційні навички) з подальшими успіхами в навчанні.

Математика — наука міждисциплінарна, вона тісно пов'язана з фізикою, географією, геологією, хімією. Соціологія і економіка невіддільні від математики, і багато висновків навіть звично гуманітарних наук, таких як лінгвістика, журналістика, спираються на математичні моделі й поняття, математичні та логічні закони.

6. Розвиває навички вирішення побутових завдань

Барбара Оаклі, доктор технічних наук, дослідник стовбурових клітин мозку й автор книги «Думай як математик» підкреслює:


«Математика позбавляє нас «магічного мислення» — ми прагнемо вникнути в суть речей і не покладаємося на авось і вищі сили».


Чим складнішими стають математичні завдання, тим більше навичок потрібно для їхнього розв'язання. Дитина вчиться міркувати, вибудовувати послідовності, продумувати алгоритми, жонглювати відразу декількома поняттями, і ці навички входять в звичку.

Завдяки математиці ми позбавляємося шкідливих звичок:

  • не домислюємо, а оперуємо тільки точними термінами;
  • не просто механічно запам'ятовуємо інформацію і правила, а оцінюємо їх, аналізуємо, розмірковуємо, щоб зрозуміти і засвоїти новий матеріал, новий життєвий урок.

7. Математика — основа успішної кар'єри

Якщо 10-15 років тому перспективним вважалося вивчення іноземних мов, то зараз вільним володінням кількома мовами нікого не здивуєш. Тепер професійна затребуваність багато в чому залежить від розуміння технологій, вміння мислити, абстрагуватися і здібностей до вирішення нестандартних завдань. Вкрай складно обійтися без знання математики тим, хто хоче працювати в сфері IT.

Абстрактне, критичне і стратегічне мислення, аналітичні здібності, вміння вибудовувати алгоритми — «мастхев» для хорошого розробника.

Результативні заняття математикою надають впевненість в собі, адже успіхи в ній вимагають завзятості в прагненні розв'язати найскладніші, іноді, на перший погляд, «нерозв'язні» завдання і проблеми.

8. Розв'язання завдань виробляє психологічну стійкість

Розв'язання математичних завдань допомагає поліпшити емоційне тло — це заняття здатне позбавити тривоги, допомагає контролювати емоції та попереджає стрес.

Таких висновків дійшли вчені з Університету Дьюка в США, які зуміли довести це в дослідженні, опублікованому в журналі «Клінічна психологія» в 2016 році.

9. Задоволення від «ікс»

Для людини, яка серйозно займається математикою, математичні формули, рівняння й інші логічні та математичні завдання втілюють собою красу, гармонію і доставляють таке ж естетичне задоволення, як музика, мистецтво і гарний жарт, стверджує група дослідників з декількох університетів Великої Британії.

За допомогою функціональної магнітно-резонансної томографії була зафіксована активність мозкової діяльності піддослідних під час демонстрації їм математичних рівнянь, формул і завдань. Результати дослідження опубліковані в журналі «Межі людської нейробіології» (Frontiers in Human Neuroscience) в 2014 році.

Як навчитися відчувати радість і насолоду від занять математикою, розповідає відомий американський математик, випускник Гарвардського університету, Стівен Строгац. Викладач прикладної математики, володар нагород в царині математики і викладання на сторінках своєї книги «Задоволення від X» з ентузіазмом, просто і зрозуміло пояснює найзначніші математичні ідеї.

Ми переконані, що дітям, особливо у віці 5-9 років, не обов'язково розповідати, як важливо вивчати математику. Набагато важливіше дати можливість дитині зануритися в світ цікавої інтерактивної математики.

Навчаючись за допомогою LogicLike, вони самі обирають цікаві логічні завдання, заробляють за правильні відповіді свої перші нагороди — «зірки», грають в сучасні логічні ігри — і отримують не тільки користь, але і справжнє задоволення від такої математики.

+2
12450
RSS
22:31
+2
Це відповідь другу Анатолію на його запитання, навіщо вивчати математику — зокрема, таким унікумам, як майбутній «Золотий письменник України». Ось тобі повний набір дуже цінних навичок: тренування пам'яті, стратегічне мислення, «музичне» мислення (розуміння ритмомелодики прозового тексту як потужного засобу впливу на читацьку підсвідомість) --> гармонізація різних елементів твору через гармонію письменницького мислення, подальший успіх в тих-таки гуманітарних науках (і в журналістиці, до речі), математичне моделювання, пошук логічних закономірностей… і таке інше в тому ж дусі.
_вибачаюсь
Коротше, все-все-все!
03:55
+2
Хороша підсумовуюча стаття. Згоден. А я з неї та твого, Тимуре, комента зроблю ще коротші висновки.
1. Життя є постійним пошуком оптимальних рішень. Приклад. От хочу поснідати млинчиками з кабачків. Для цього наперед треба було подумати, де і за скільки ті кабачки та інше КУПИТИ або ВИРОСТИТИ. От тобі й життєвий пошук іксів, що тренує математика.
2. Математика відводить людину від МАГІЧНОГО МИСЛЕННЯ, де результатом є блискавичне знання про зв'язки УСЬОГО З УСІМ. Як на мене — це негатив.
Щодо висновку №2 — мені здається, що ти невірно прочитав контекст цитати зі статті:

«Математика позбавляє нас «магічного мислення» — ми прагнемо вникнути в суть речей і не покладаємося на авось і вищі сили».

Чим складнішими стають математичні завдання, тим більше навичок потрібно для їхнього розв'язання. Дитина вчиться міркувати, вибудовувати послідовності, продумувати алгоритми, жонглювати відразу декількома поняттями, і ці навички входять в звичку.

Отже, якщо прочитати написане після цитати, то стає зрозумілим: математика теж дає оте "блискавичне знання про зв'язки УСЬОГО З УСІМ" — тільки замість «магічних» (читай: «казкових», «надуманих») зв'язків людина вчиться наводити зв'язки «реалістичні» (читай: «наукові»).
_стежу _стежу _стежу
Приклад
Спостереження:
в той рік, коли лелеки прилітають раніше, у людей народжується більша кількість дітей.
Висновок "магічного мислення": лелеки приносять дітей.
Лелеки приносять дітей
Висновок "наукового мислення": лелеки прилітають раніше в теплий рік; в теплий рік оживає вся природа; в теплий рік люди вирощують і збирають кращий врожай; в теплий рік люди живуть в достатку; в теплий рік — в рік достатку люди активніше ведуть статеве життя й охочіше народжують дітей --> Отже, кореляція між раннім прильотом лелек і збільшенням народжуваності серед людей справді існує, однак це не означає, що «лелеки приносять дітей».
_сміюсь _сміюсь _сміюсь
Розумієш? «Магічне мислення» пов'язує все з усім, але не досліджує природу цих зв'язків — отже, не розуміючи цю природу, людина не може користуватися цими зв'язками, хоч і бачить їх. «Наукове мислення» дозволяє розібратися в природі цих зв'язків — а отже, й навчитися використовувати їх!
_вибачаюсь
Пригадай випадок з Тертуліаном, який сидів на березі моря й намагався збагнути суть християнського догмату про Святу Трійцю. Раптом перед ним з'явився хлопчик (якого Тертуліан опісля назвав «янголом»), який накреслив на піску формулу:
3 = 1
— і сказав: «Ти не збагнеш суті догмату про Трійцю так само, як не збагнеш суті цього напису. Лишається повірити, що це так». Після чого Тертуліан вивів свою знамениту формулу:
Вірую, бо безглуздо
Це типова формула «магічного мислення»: бо коли людський розум не здатен осягнути суті якогось зв'язку — він пов'язує два явища «магічним» чином.
_не_знаю
Це приблизно так само, як комп'ютер для моєї мами. Для неї це просто «розумна машина, через яку можна відшукати все, що завгодно». Але вона не знає «магічних формул» поводження з комп'ютером — а я знаю! Отже, в маминих очах я — «маг». Тому вона приходить до мене і каже: «Тимко! А чи можна ВІДШУКАТИ ПО КОМП'ЮТЕРУ мого однокласника NN, який в 198* році переїхав жити до Швеції?»
_стежу
Для мами ця «магічна формула» має сенс, бо комп'ютер — це така «магічна машинка, яка бачить усе і шукає все». Тому мама озвучує мені цю «формулу», не думаючи про її безглуздість. Я ж одразу відкидаю цю «магічну формулу» нафіг! Бо для мене комп'ютер — це не «магічна машинка», а «тупе залізяччя». Комп'ютер «шукає все» лише тому, що розумні дядьки з-за океану розробили «розумний» _сміюсь пошуковик GOOGLE, якому просто потрібно задати вірні параметри пошуку:
1. ім'я-прізвище (бажано німецькою, французькою чи англійською мовою з усіма варіантами);
2. не просто «країна Швеція», а конкретне місто;
3. певна база даних (соцмережа, база платників податків, телефонний довідник тощо).
_вибачаюсь
Однак на відміну від мене, мама не знає алгоритмів пошуку інформації. Тому в її очах я все одно лишаюсь «магом»… Хоча насправді це не «магія» ніяка — це просто алгоритмізація маминого запиту. От і все!..

UPD. Наслідком «магічного мислення» є лінощі розуму. Навіщо розбиратися в природі зв'язків, коли є «магічне мислення», що пояснює все через «надприродне»?! Біда лише в тому, що з формули Тертуліана випливає: надприродне = безглузде… Саме звідси виростає сучасне ігнорування Біблії, бо маси в неї «вірять» замість того, щоб тривіально в ній «розібратися»…
_вибачаюсь
Цей камент заслуговує того, щоб стати статтею — але писати авторську статтю зараз у мене немає часу, вибач. Хоча… я вже писав коментар, в якому згадував Тертуліана! Отже, таки треба статтею зайнятися?..
14:39
+2
Таки треба, але ж писання ЕПОПЕЇ важливіше.
11:24
+2
До речі, вчора скинув посилання на цей мій переклад одному ФБ-знайомому — директорові київського ліцею "Ґранд" (а також президентові однойменної корпорації), відомому педагогу Володимиру Співаковському. Похваливши якість мого перекладу, пан Володимир повісив посилання на нього в своїй ФБ-стрічці. Там вже 14 перепостів. Отож не дивно, що згідно з лічильником, на даний момент цю публікацію на Світочі вже прочитали 363 особи…
_чудово _чудово _чудово
А то було подумала, що то в нас лічильник сказився. _стежу
Не сказився _сміюсь
Станом на тепер (а не на полудень) матеріал проглянула 2361 особа _чудово
А кількість перепостів на ФБ перевищила 55 _чудово
Володимир Співаковський — відомий в Україні освітянин, він також представляє свої освітні проекти на міжнародному рівні. За його стрічкою багато хто стежить. І якщо пану Володимиру сподобалися як знайдений мною матеріал, так і мій переклад українською + якщо він поставив посилання собі в стрічку — це щось та й означає…
_соромлюсь
Ну, ото й добре — принаймні для показника відвідуваності Світоча!.. Та й людям є над чим подумати, бо матеріал справді вартісний.
05:00
+2
А що в лічильнику означають верхні і нижні цифри?
06:29
+2
Проглянула його стрічку і зажурилася. _сумний .Не наш!І таких самих русофілів округ себе гуртує(
В сучасній Україні одночасно функціонують 4 проекти + народжується 5-й. Далеко не всі з них україномовні… Доводиться вчитися якось з ними взаємодіяти, що поробиш!..
_вибачаюсь

Випадкові Дописи