До Гармонії - Разом!      Детальніше про сайт

Як розвинути креативність: 5 супер-технік

Як розвинути креативність: 5 супер-технік
Джерело матеріалу:

Креативні люди керують світом. Завдяки креативності у нас є всі блага цивілізації від телефону до космічних станцій. Майкл Мікалко в своїй книзі «Зламування креативу» розповідає про стратегії мислення гігантів творчої думки в царині науки, мистецтва і промисловості. З цієї статті ви дізнаєтеся, як видати ідеї та креативні рішення, які стануть в нагоді вам в бізнесі і житті.

Пограйтеся зі словами

Гра з дієсловами й іменниками дозволяє подумати про ті перспективи, спадають на думку не відразу. Спробуйте в умовах вашого завдання поміняти іменники на дієслова, а дієслова на іменники. Питання «Як поліпшити відносини зі споживачем?» стає питанням «Як використати відносні поліпшення?». Це породжує нову перспективу і змушує думати про застосування товарів і послуг покупцями, про використання всіх важливих аспектів діяльності клієнтської підтримки та інші подібні речі.

Ще один спосіб зміни погляду на проблему — заміна іменника його антонімом. Якщо питання сформульоване словами «Як можна збільшити продажі?», вставте замість продажів антонім — «витрати». Новий порядок денний буде пов'язана з роздумами про те, як витрачати більше, щоб більше заробляти:

  • Чи не варто виділити більше грошей до бюджету відділу продажів?
  • Чи не варто продавати продукти більш високої якості?
  • Чи варто оплачувати більше реклами?

І так далі.

Ось кілька прикладів:

  • Як я можу домогтися просування по службі? Як я можу просунути себе по службі?
  • Як я можу рекламувати свої футболки? Як я можу використовувати свої футболки для реклами?
  • Як я можу навчитися використовувати інтернет? Як я можу використовувати інтернет, щоб чогось навчитися?

Відчуйте себе в іншій ролі

Корисно приміряти на себе іншу роль, щоб з'явився інший погляд на речі. Зігмунд Фройд одного разу порівняв свій метод вислуховування «вільних асоціацій» пацієнтів з поглядом у вікно потяга. Спробуйте зіграти іншу роль, щоб відкрити для себе інший кут зору на проблему. Спочатку зафіксуйте формулювання завдання з вашої точки зору. Потім запишіть її ще в декількох варіантах, наприклад, як записав би її лідер вашої галузі, професор університету, вундеркінд, євангеліст, політик, фізик, психолог, суддя?

Поміркуйте, як до проблеми підійшов би кожен персонаж. Як би він став шукати рішення? У чому між ними подібності та відмінності? А тепер перевірте, чи змінився ваш первісний погляд на проблему?

Думайте як дитина

Ейнштейн часто поводився як цікавий дитина. Він регулярно ставив очевидні на перший погляд запитання про Бога, простір і час. Він вважав, що будь-яка пересічна людина може легко розібратися з усією фізикою, якби тільки навчився зрозуміти розум дитини.

Заплющіть очі й уявіть, що вам, припустимо, 12 років. Максимально докладно згадайте себе в цьому віці: як ви зустрічали Різдво, дні народження, що відчували під час канікул і за шкільною партою. Максимально поринете в дитячий досвід. Згадуйте, як веселилися з кращими друзями. А тепер подивіться на вашу проблему очима дванадцятирічного: які запитання поставив би він?

Задавайте ігрові запитання, щоб увійти самому або в складі групи мозкового штурму в дитячий, ігровий стан.

  • Постарайтеся думати про завдання, що стоїть перед вами, як про живий організм. Як воно виглядає? Намалюйте. Наприклад, проблема продажу більшої кількості нерухомості може виглядати як дивне, безпорадне створення. Подумайте про минулі й майбутні варіації своєї проблеми. Якими вони були і будуть?
  • Уявіть, що ваша проблема їстівна. Яка вона на смак?
  • Подивіться на проблему як на вершину айсбергу й уявіть ту її частину, яку не видно. Чи можете її описати?
  • Подивіться на світ з точки зору проблеми. Що вона може думати про вас?
  • Пошукайте в проблемі красу або естетичний інтерес. Чи можна знайти щось подібне?
  • Уявіть особисте життя проблеми. Які її політичні переконання? Релігійні? Що з романтичними стосунками? Де вона народилася? Чи є у неї брати і сестри? Якщо так, то наскільки вони дружні?
  • Чого боїться проблема? Якби ви були психотерапевтом цієї проблеми, що вона довірила би вам?

Використовуйте SCAMPER-метод

Обробляти ідеї можна за допомогою списку з дев'яти принципів творчого мислення, який був вперше формально запропонований Алексом Осборном, а потім перероблений Бобом Еберле в наступне мнемонічне поєднання:

  • S = Substitute? — Замінити?
  • C = Combine? — Комбінувати?
  • A = Adapt? — Адаптувати?
  • M = Modify? = Magnify? — Модифікувати? = Збільшити?
  • P = Put to other uses? — Запропонувати інше застосування?
  • E = Eliminate or minify? — Усунути або зменшити?
  • R = Reverse? = Rearrange? — Поміняти на протилежне? = Переставити?

SCAMPER-метод ґрунтується на тому, що нове — це доповнення або видозміна чогось вже наявного. Ви берете предмет і робите з нього щось інше. Наприклад, видобута при бурінні нафта стає нафтохімічною сировиною, яка стає синтетичним каучуком, який стає автомобільними шинами. Природний газ стає поліетиленом, а той — посудиною для молока. Видобута руда перетворюється на метал, той стає дротом, який стає запчастинами для автомобіля.

Визначте предмет, про який хочете подумати, і складіть список запитань, які покликані стимулювати появу нових думок та ідей. Візьміть будь-якій предмет — від звичайної скріпки для паперів до реорганізації своєї корпорації. До всього можна прикласти список питань SCAMPER. Ви виявите, що ідеї почнуть вискакувати майже мимоволі, головне — поставити потрібні запитання:

  • Чи можу я щось замінити?
  • Чи можу я поєднувати це з чимось іншим?
  • Чи можу я адаптувати щось для цього предмета?
  • Чи можу я збільшити предмет або щось до нього додати?
  • Чи можу я модифікувати або ще якось змінити предмет?
  • Чи можу я запропонувати інше застосування предмета?
  • Чи можу я усунути щось з предмета?
  • Чи можу я переставити його?
  • Що буде, якщо поміняти предмет на протилежний?

Поєднуйте непоєднуване

Виберіть 20 випадкових об'єктів. Вони можуть бути звідки завгодно: з дому, з роботи, з вулиці. Запишіть їх у дві колонки по десять об'єктів. Візьміть об'єкт ліворуч і поєднуйте його з об'єктом праворуч. Коли виявиться цікава багатообіцяюча пара, обробіть її, щоб вийшов винахід. Можна спробувати і зворотню евристику — придумувати ідеї, які передбачають, що якщо об'єкт виконує одну функцію, то можна придумати новий артефакт шляхом поєднання цього об'єкта з тим, який виконує протилежну функцію. Хороший приклад — молоток-обценьки або олівець з гумкою.

Поєднання двох несхожих предметів, що створюють свого роду уявний сплав, часом приводить до цікавої ідеї або здогаду. Ньютон, за його словами, задумався про ідею всесвітнього тяжіння, коли побачив яблуко, що падало, і Місяць в небі. Одночасно помічені образи наштовхнули його на думку про те, що тяжінням яблука і Місяця до Землі можуть управляти одні й ті ж закони. Це, в свою чергу, призвело вченого до розробки законів механіки і зведення математичного аналізу і моделювання на чільне місце в науці і техніці.

+1
1705
RSS
Агов, шановні світочани!

Хочете збільшити свою креативність?! То ця стаття підкаже, як!..
Підходьте, налітайте, лопатами вигрібайте!!!
14:05
+1
Дякую, друже, за цю публікацію! Креатив, креативність, креативний. А чи є дієслово до цих слів? Поясни одним реченням, що таке КРЕАТИВНИЙ?
Дієслово — «креативити».

Визначення одним реченням:
Творчі здібності індивіда, що характеризуються здатністю до продукування принципово нових ідей і що входять в структуру обдарованості в якості незалежного фактора.

Стаття «Креативність» з Вікіпедії.
Дякую тобі, друже. Повторяю, щоб не забути: КРЕАТИВНА — це обдарована, здібна людина, яка здатна ТВОРИТИ НОВЕ. КРЕАТИВИТИ — винаходити. КРЕАТИВНИК — винахідник, раціоналізатор. Ми з тобою, Тимуре, винахідники. Ти вдосконалив авантюрний роман, а я шатківницю (див.НО в моєму блозі). Крім цього я придумав нове слово РАДІЯ. А ти, Дзвінко, що придумала?
Я не стільки «вдосконалив авантюрний роман», скільки:
— відпрацював теорію «вектора київських катастроф» ХХ століття;
— відпрацював і обґрунтував теорію трьох циклів світової історії;
— на голому місці зібрав команду й керував створенням першого в Україні україномовного й заснованого українськими письменниками літературного часопису фантастики «УФО»;
— приписав графу Сен-Жермену українське коріння (в романі «Помститися імператору»);
— удвох з дружиною написав роман «Кинджал проти шаблі», де абсолютно по-новому в масштабі світової літератури подано образ Роксолани й перекинуто «місток» між нею та Байдою Вишневецьким;
— удвох з дружиною написав роман «Фатальна помилка», де знов-так абсолютно по-новому трактовано образ Юрія Немирича;
— створив НФ-роман «Приречений жити», де абсолютно нестандартно трактовано сценарій «християнського майбутнього» людства.
Це якщо говорити про стовідсоткові новації, яких до мене точно ніхто не робив. А креативність — це саме продукування "принципово нових ідей". Хоча на практиці слово «принципово» опускається, тож до кола креативних людей включаються, в широкому розумінні, люди з новаторським мисленням. Причому не обов'язково у царині техніки…
07:37
+1
Шановне товариство, беріть приклад з Тимура: розкажіть хоч щось про себе! Уточнюю: КРЕАТИВ — це абсолютно НОВЕ. Це не примітивна раціоналізація, коли з одного боку мітла, а з іншого вила або лопата (намів купу мітлою, а іншим кінцем наклав сміття на ряднинку або у відро!) Кому б подарувати цю ідею? Дарую тобі, Юрку!
Не думаю, що це хороша ідея — примушувати інших хизуватися чимсь… Захочуть — розкажуть, не захочуть — не треба. Бо у мене вже складається враження, що мене на Світочі стає забагато.
Друге: винахід, наприклад, колеса теж не креатив, бо на небі кожен бачить круг Місяця. Абсолютно нове — це відкриття! Приклади: абецеда, пісня, ложка і миска, гравітація… Так і є, бо слова раціоналізатор і винахідник є, а слова, яким би позначили того, хто робить ВІДКРИТТЯ, нема. Відкривач? Креативник! Чи так це, Доброславе?
Ні-ні, винахід колеса — це теж креатив, причому неабиякий! Бо пісні не тільки людина — і соловейко теж співає, а та сама ложка — це вирізьблена з дерева «модель» людської руки, складеної ківшиком. Коротше, аналоги можна відшукати скрізь…
От між словами «раціоналізація» та «винахід» справді є велика дистанція. Як і між «винаходом» та «відкриттям»… Просто ці три терміни стосуються науки і техніки. Але вони не стосуються інших сфер: художньої творчості, дизайну, кулінарії та інших… Ось тобі приклад. Через те, що я відтепер прив'язаний до дому, а моя дружина (інвалід ІІ групи) та дочка (інвалід ІІІ групи) працюють, я вирішив трохи повчитися готувати. Страви вибираю такі, щоб готувалися переважно не більше півгодини. Годину — максимум. Сьогодні, на недільний сніданок я потішив своїх дівчат омлетом Пуляр на молоці:

В чому фішка цієї страви? В тому, що жовтки відділяються від білків, далі жовтки збиваються з молоком і спеціями, білки з сіллю — окремо в стійку піну, потім смажиться млинець-основа зі збитих жовтків, коли вона «схопиться, зверху викладаються збиті білки й на найповільнішому вогні вони „дозрівають“, доки не стануть пружними. Смак у такого омлету ну просто казковий!!! Він буквально тане на язику!!!
То скажу тобі, що винахідниця цієї страви — француженка на ім'я Пуляр була дуже креативною куховаркою! Просто її креативність вийшли за межі науки та техніки й виявилася в кулінарії…
А візьми великих подорожувальників: Колумба (відкрив Новий Світ), Магеллана (здійснив першу навколосвітню подорож), Бомбара (перетнув на гумовому човні Атлантику), Хеєрдала (довів можливість перетинати Атлантику на суднах, автентичних давньоєгипетським папірусовим човнам)… Хіба їхня діяльність не креативна?!
Або візьми педагогів-новаторів: Песталоцці, Сухомлинського та інших — теж чудові приклади креативних людей!
А яке креативне мисленням має автор цього от пам'ятника закоханим (Алі й Ніно) в Батумі!..
07:57
+1
Тимуре, то ти заснував український журнал УФО? Вітаємо! А що тобі запам'яталося з тих часів уфологічного, що стосується України?
Журнал — то є цілий механізм… Скажімо так: я очолив творчий кістяк засновників журналу — бо є ще видавець, без якого нічого не вийде. Загалом-то, цю історію я збирався розповісти на НО, але не вийшло. Якось розповім тут. Але у мене складається враження, що Тимура Литовченка на Світочі якось забагато. Тому й гальмую поки що.
15:57
+1
Дякую, Тимуре, і за особливу яєшню! Дзвінко, Тимуре, Анатоліє, Доброславе і Юрку! Може краще казати НОВАТОР аніж креативник??
Це в Ізраїлі існує Інститут івриту ім. Еліезера бен-Єгуди, який слідкує за чистотою сучасного івриту. Та й то до тієї мови все ж таки просотуються чужорідні елементи на кшталт «пірошкі» (русизм), «ликудчик», «кібуцник» (використання характерних слов'янських суфіксів, абсолютно відсутніх у мовах Близького Сходу), «тьятрон» (франкізм) тощо.
У нас же ситуація інша: за чистотою української мови не слідкує ніхто, тому якщо вже з'явилися сдова «креатив» (англ. creative), «креативщик» (від англ. «креатив» + слов'янський суфікс "-щик"), «креативити» тощо, то це слово вже міцно увійшло в сучасну мовну практику.
Що ж до «новатора», то від нього відгонить чимсь радянським. За часів СРСР воно було настільки заяложене і заштамповане, що просто жах!!! Натомість «креатив» несе на собі відбиток чогось західного, американського і окреслює відповідний вектор розвитку…

P.S. От чого мені шкода, то це витіснення цілої низки слів, давно вкорінених в нашій мові:
— «пончик» витісняється «донатом»;
— «кекс» витісняється «мафіном» та ін.
Хоча, якщо подумати, то «кекс» — він же від англ. «кейк» («cake») — «тістечко»…

Випадкові Дописи