До Гармонії - Разом!      Детальніше про сайт

Сила гомеостазу

Сила гомеостазу

Щойно друг Анатолій Висота запитав:


У школі дітям дають знання, а вони всіляко опираються їх отриманню. Чому?


Це питання вже стільки разів розбиралося і на НО, і на Світочі, що запитувати про це, мені так здається, не варто. А якщо запитання знов поставлене, то… спробую на нього відповісти трохи по-своєму. Для початку — визначення №3 поняття "Гомеостаз":


Гомеостаз — це система скоординованих реакцій, спрямованих на забезпечення, підтримання або відновлення сталості внутрішнього середовища організму.


Розумієш, друже?! Це така загальна властивість організмів: не мінятися, самозберігатися й самовідтворюватися. Їсти тільки те, що подобається (а не що потрібно для розвитку організму). Займатися тільки тим, що подобається (а не тим, чим буває треба зайнятися). Перебувати в тому місці та в тому стані, де комфортно (а не де мусимо перебувати).

Така загальна властивість будь-яких живих організмів (не тільки школярів): прагнення стабільності й незмінності. Будь-які зміни — це завжди ризик: адже невідомо, стане тобі в новому стані краще чи гірше!.. Отже, будь-які живі організми (а не тільки школярі) опираються будь-яким змінам — така загальна властивість живих суб'єктів… От це і є третє визначення поняття «гомеостазу».

А тепер про школярів… Чи змінюють їх знання, які їм дають в школі?! Безперечно, змінюють: бо засвоюючи знання, школярі розумнішають. Але якщо так, то властивість «гомеостазу» інстинктивно змушує школярів опиратися процесу засвоєння шкільних знань, що рівнозначно їхньому розвитку, а отже — змінам. Бо переважна більшість школярів під впливом інстинкту гомеостазу не бажає змінюватися... 

Бо хтозна, що станеться тоді: може, у них мізки перегріються, голова розпухне?! Ну, можливо, і не перегріється, і не розпухне — а раптом?! Лячно розумнішати, лячно змінюватися… Бо попереду — невизначеність!

До речі, дорослі такі ж самі — аякже!..

  • Треба офіційно шлюб зареєструвати. А навіщо зв'язувати себе «штампом в паспорті»?! І так добре живемо...
  • Треба вивчити українську мову. А навіщо?! Мене ж зрозуміють, навіть якщо я російською розмовлятиму...
  • Часто доводиться чути про «золотий вік» і «мудрість предків, які знали, як вірно вчинити». Насправді вони цього не знали! Просто предки жили за стабільних умов — це і розуміється під «золотим віком». Далі ж умови змінилися, частина предків не вижила, переставши відповідати новим умовам. частина навпаки вижила — але наша свідомість, свідомість нащадків робить типову «помилку тих, хто вижив»! З нашої точки зору, предки повелися мудро — бо пристосувалися й вижили… Але ми просто не беремо до уваги загиблих, які не пристосувалися й не дали нащадків!..
  • В цьому ж світлі можна розглядати міф про Адама і Єву — точніше, його вульгарне трактування людьми. На початку Адам і Єва були створені як ідеальні люди й поміщені в ідеальні — райські умови. Але потім гомеостаз був порушений: вони «пізнали добро і зло» (?!) — а отже, змінилися, стали іншими й були вигнані зі стабільного гомеостатичного раю на мінливу нестабільну землю...
  • Треба розбудувати нову Україну. А навіщо?! Ондо за СРСР теж непогано жилося...
  • «Вы что, хотите, чтоб как у хохлов была нестабильность?!» — віщає кремлівська пропаганда, щосили натискаючи на інстинкт гомеостазу населення РФ. І воно дружно відгукується: «Только б не было Майдана! Только б не было Майдана!..»
  • І так далі, і таке інше.

Такою є більшість населення, й нічого з цим не зробиш — бо більшість завжди живе інстинктами. А гомеостаз у третьому визначенні — це потужний інстинкт...

Треба розуміти, що бажання змінюватися (у варіанті школярів — засвоювати нові знання) — це привілей переважної меншості. Бо для цього треба якось перекрити інстинкт гомеостазу, інстинкт самозбереження в наявному стані. Перекрити страх змін, страх невизначеності. Саме завдяки переважній меншості людство стало, власне, людством, а не лишилося в стані якихось медуз, у яких навіть мозок відсутній!

Ну, а як же бути з переважною масою тих, хто не хоче змін?! Є система стимулів (жорстких примусів) або мотивацій (м'яких заохочень), що дозволяє, до певної міри, подолати страх змін. Але це вже інша річ...

+4
183
RSS
20:26
+2
Ця стаття є відповіддю на запитання друга Анатолія.
22:31 (відредаговано)
+3
Дякую, друже Тимуре, за таку докладну відповідь. Якби бажання збереження стабільного й безпечного стану (= синиці в руках =СР) було тотальним, то жоден мисливець нічого ніколи б не вполював. Бо кожне полювання несе ризик, що вполюють мисливця. Схоже, що комплексу СР протистоїть ПОТРЕБА ЗМІН (ПЗ): треба ворушитися, бо наближається зима.
22:50 (відредаговано)
+2
Абсолютно точно! Інстинкт гомеостазу працює добре, коли умови є стабільними: бо тоді виграють ті, хто добре відповідає поточним умовам й не прагне якось змінитися = СР.
Навпаки, ті, хто змінюється = ПЗ, випадають зі стабільних умов — а отже, програють… Тому тих, хто змінюється — завжди переважна меншість… Але вони створюють своєрідний «заділ змін» про всяк випадок, так би мовити.
Рано чи пізно умови змінюються в той чи інший бік. Тоді переважна більшість (СР) різко й одномоментно перестає відповідати вже не стабільним, а зміненим умовам. Це може бути, що завгодно:
— падіння астероїда;
— похолодання;
— нашестя паразитів;
— чума або холера…
Що завгодно!
В змінених умовах СР приречені на програш і вимирання.
З ПЗ теж не все просто: не всі зміни серед живих організмів відповідають новим умовам… однак обов'язково знаходиться декілька особин, які новим умовам відповідають ідеально!!! Отож в нових умовах вони опиняються в найкращому становищі. І вже вони дають «пагони» на майбутнє, вже їхні якості вкорінюються в нащадках!..
_вибачаюсь
Так працює еволюція з усіма живими організмами. І з людьми. І зі школярами також…
22:33
+3
Може хтось (може Імад?) ще відповість на інші мої запитання і кінці допису
svitoch.in.ua/1231-anatoliy-vysota-dyva-proroka-mahometa-2-10-18.html
О, пан Тимур знову почав писати щось етологічне.
Треба розуміти, що бажання змінюватися (у варіанті школярів — засвоювати нові знання) — це привілей переважної меншості.

І слава Богу, що їх меншість. З такими людьми не можливо ні жити ні працювати. Знайома постійно всюди спізнюється, бо не може з хати вийти, все переодягається і зачіску змінює. А на роботі колись була особа, яка полюбляла меблі переставляти. Приходиш вранці, а все вже в інших місцях стоїть, і ти нічого знайти не можеш.
23:37 (відредаговано)
+1
Так! _сміюсь І завтра хочу зробити ще й невеличке етологічне продовження…

UPD. Ось, написав!
09:27
+2
Дякую за цікавинку!
20:34
+2
На мою думку дітей тре заохочувати до навчання не уроками як ми звикли, а іграми, психологам по дитячих малюнках можна обирати схильність дитинки і давати рекомендації вчителям та батькам.Всі діти люблять малювати, у їхніх малюнках є відповідь на все.
Щодо дорослих, то тут важче перевчити хоча теж можливо.Особливо коли наука поповнює свою кишеню — це надихає _підморгую .

Випадкові Дописи