До Гармонії - Разом!      Детальніше про сайт

Пес, хмара, вода, двері. Або як стати творчою людиною?

Пес, хмара, вода, двері. Або як стати творчою людиною?
Джерело матеріалу:

Творча здібність — в певному сенсі теж м'яз. Разом з книгою «Гнучкий розум» видавництва «МІФ» розбираємося, як знання законів роботи мозку допомагає стати творчою людиною, чому діти помічають в навколишньому світі те, що дорослі вже не бачать, чим творчості заважає «репродуктивне мислення» і як його підтримує «триєдиний мозок».


«Пес, хмара, вода і двері. Знайдіть критерій, за яким одне з чотирьох слів стане зайвим», — одне із завдань для розігріву мозку, яке наводить Естаніслао Бахрах у своїй книзі «Гнучкий розум» видавництва «Манн, Іванов і Фербер».


Сучасне суспільство «кишить» різноманітними стереотипами, стверджуючи, що всі люди поділяються на творчих і абсолютно не пристосованих до творчості, право- і лівопівкулевих, здатних виробляти тисячі геніальних ідей в певний проміжок часу і природжених тільки їх виконувати згідно з інструкцією.

Молекулярний біолог, доктор наук, викладач Естаніслао Бахрах неголослівно спростовує практично все з перерахованого вище, підтверджуючи свої судження результатами досліджень.

Головну тезу книги можна звести до наступного: бути творчою людиною — це вільний вибір кожного і важка праця з розвитку та підтримки цієї навички протягом усього життя. Всі спочатку народжуються з однаковими задатками і творчим потенціалом, але знову ж таки всі по-різному розпоряджаються своїм генетичним спадком.

Здібності можна розвивати!

Наші творчі здібності — пряме відображення того процесу, який відбувається в нашому «бортовому комп'ютері» — мозку. На думку Бахраха, ми можемо розвивати свій творчий початок, тільки якщо ми чітко розуміємо, як він (мозок) функціонує, що відбувається з нами в різні періоди життя, як відображаються на нейронних зв'язках наші емоційні стани і, навпаки, як нейронні зв'язки породжують емоції, як по-різному на однакові ситуації реагують чоловіки й жінки. Застосування сучасних технологій дозволило нейронауці за останні десятиліття досягти справжніх проривів, дозволяючи практично «фотографувати» різні стани мозку і пояснювати далеко не науковими термінами, як ці стани впливають на наше повсякденне життя.

Естаніслао наводить як приклад дітей до 6 років і їхній спосіб дослідження світу, намагаючись довести, що всі народжуються з творчими здібностями. Діти відзначають в навколишньому світі те, що не одразу може побачити доросла людина, діти намагаються поєднати на перший погляд абсолютно не пов'язані речі.

  • «Згодом під впливом школи і суспільства ми перестаємо використовувати ці нейронні мережі, сконцентрувавшись на логіці й аналізі, які стають основними моделями мислення».

Дослідження простору — з одного боку, це дитяча характеристика, з іншого боку, це саме те, що відрізняє творчих людей. Художники, дослідники, винахідники перевіряють світ і його компоненти на правильність, міцність, працездатність, корисність, і в цій перевірці народжуються інноваційні ідеї, які прикрашають і значно полегшують нам життя.

Творча здібність — це теж в певному сенсі м'яз. Якщо ви готуєтеся пробігти марафон, то, безумовно, важливим компонентом вашого життя стає робота над станом свого тіла: ви регулюєте режим сну і відпочинку, структуру харчування і, звісно, тренуєтеся, щоб не зійти з дистанції на першому кілометрі. Розвиток творчих здібностей та вивчення мозку — це такий самий марафон, тільки довжиною в життя.

Бахрах пише:

  • «Мозок має здатність відновлюватися і навчатися аж до останніх днів. Ще нещодавно вчені вважали, нібито розвиток творчих здібностей у дорослих неможливий і що нейрони і синапси, які не використовуються протягом довгого часу, не можна відновити. Хороша новина: це припущення було науково спростовано».

Ура! Тільки-но ви дозволите обмеженням, зведеним соціумом чи вами самими, впасти, і відчуєте себе знов дітьми, ви зможете почати тренувати свій творчий м'яз, незалежно від віку.

Мислити нестандартно і бачити речі інакше

Основна проблема, через яку багато людей вважають себе нетворчими або не можуть запропонувати радикально нові ідеї, на думку Естаніслао Бахраха, полягає в тому, що наше мислення можна назвати «репродуктивним», тобто при спробі знайти відповідь на запитання, ми звертаємося до свого минулого досвіду, до того, що, так чи інакше, мало до нас ставлення. Це так звані домінантні моделі мислення, які в значній мірі спрощують нам життя.

  • «Ми можемо працювати, водити авто або кататися на велосипеді саме завдяки цим моделям, що допомагають швидко засвоювати складні дані».

Творчість починається в той момент, коли ми намагаємося вирішити завдання, не озброївшись досвідом минулого, а починаємо з чистого аркуша: намагаючись зрозуміти, наприклад, скільки існує точок зору на поставлене запитання.

Якщо ж нам дадуть завдання поєднати два абсолютно не пов'язаних між собою предмети, для більшості з нас ці два предмети так і залишаться двома різними об'єктами, навіть якщо ми і зможемо знайти асоціацію, яка б їх об'єднувала. Для творчої людини працює правило: «один плюс один дорівнює один». Автор наводить просту і дуже зрозумілу аналогію з водою: якщо одна крапля з'єднається з іншого, то вийде… одна крапля, а не дві окремі!

Ми і наш мозок

Все-таки трохи про те, що потрібно розуміти про мозок, щоб вміти знайти до нього підхід.

У другому розділі книги Бахрах пише:

  • «Насправді, у нас троє мізків. Можна сказати, дуже спрощуючи, що в ході еволюції, перш ніж стати приматами, ми були простими ссавцями, а до цього — рептиліями. У нас досі мозок «ящірки-білки-мавпи», який визначає поведінку. Його називають «триєдиним мозком» — це одна з безлічі моделей, за допомогою яких вчені описують ієрархію структур мозку».

«Найстарішій» області — рептильному мозку — понад 500 млн. років, і вона відповідає за всі базові функції нашого організму: дихання, пробудження, сон, серцевий ритм. Лімбічна система молодша, їй близько 200 млн. років. Вона відповідає більше за тваринні реакції: рятівні рішення тікати чи вдарити в екстремальній ситуації, а також такі базові функції, як розмноження і харчування. До речі, саме в лімбічній системі розташовані загадкові амігдала, гіпокамп і таламус.

Амігдала відповідальна за формування емоцій і появу спогадів, з ними пов'язаних, саме вона змушує нас відчувати досаду, страх і задоволення. Гіпокамп бере участь в переході короткочасної пам'яті в довготривалу. Таламус відповідає за перерозподіл інформації від органів чуття, за винятком нюху, до кори головного мозку.

Наймолодша (лише 100 тис. років) і найбільш людська частина — кора головного мозку — спеціалізується на зорі, мові, пам'яті й усіх функціях, пов'язаних з ухваленням рішень.

Тривалий час було заведено вважати, що людина — раціональна істота (кора головного мозку) з почуттями (лімбічна система). Але, як стверджує Естаніслао Бахрах, сьогодні вчені сходяться на думці, що в емоцій значно більше влади над розумом, тому багато речей ми робимо несвідомо, під впливом інстинктів або спогадів.

Знання цих особливостей нашого мозку, розуміння важливості неусвідомленого сприйняття можуть стати тією основою, на якій народжується творчість.

Сліпа пляма експерта

Естаніслао розділяє типовий творчий процес на п'ять етапів:

  • Підготовка: по суті, постановка творчого завдання;
  • Обдумування: ідеї в цей момент рояться на несвідомому рівні та з'являються незвичайні зв'язки;
  • Осяяння, або «Еврика!»;
  • Оцінка й ухвалення рішення про цінність ідеї;
  • Розробка: один з найскладніших етапів, оскільки вимагає не польоту фантазії, а посидючості й терпіння, щоб перетворити ескізи правої півкулі в закінчену картину.

Послідовність і кількість етапів не варто сприймати буквально: творчий процес, як правило, тернистий і звивистий, з величезною кількістю тупиків, в яких опиняється людина. Однак ця проста схема дозволяє знайти вихід із, здавалося б, нерозв'язної ситуації та або відмовитися від своєї ідеї, або побачити, де була допущена помилка й як її можна виправити — так зване «сліпа пляма експерта».

Як приклад, автор наводить свою особисту історію творчої кризи в дослідженні страшного генетичного захворювання — м'язової дистрофії Дюшена. Накопичені дані й результати експериментів не давали можливості зробити висновки і просунутися в дослідженні. Консультації з гуру в царині медицини теж не принесли своїх плодів. Тоді відомий вчений запропонував Естаніслао творчий вихід із ситуації: презентувати результати своїх досліджень перед прибиральницями Гарвардської медичної школи, які розмовляли іспанською мовою так само, як і Бахрах. Попри деяку абсурдність рішення (надати [можливість] вирішити питання непрофесіоналам в цій царині), результати були позитивними: аудиторія почала ставити прості, але важливі запитання, які дозволили автору повернутися до початку експерименту і зрозуміти, що були припущені технічні помилки, які й не дозволяли зробити узагальнюючі висновки.

Запалити нові ліхтарі. Створювати — означає досліджувати можливості!

У книзі наведено безліч завдань і технік, що дозволяють створити комфортні умови для появи творчої іскри у кожної людини. Вони можуть бути використані як самостійно, так і в якості управлінських підходів до роботи з командою. Як розігріти свій мозок, як побачити нове в давно набридлому оточенні, як запропонувати по-справжньому вартісні рішення, як управляти своїми емоціями і піти від примітивних реакцій? Естаніслао Бахрах дає одну відповідь — «Тренуватися» — і десятки способів, як це можна робити!

В якості висновку декілька надихаючих порад для тих, хто хоче розпалити жерло творчого вулкану:

  • Створіть умови для натхнення. Той, хто піклується про особливий простір для душі та творчості, може в будь-який момент отримати необхідні результати, а не чекати [на появу] «музи».
  • Зростіть власну цікавість. Задавайте запитання (навіть, на ваш погляд, дурні, наївні, прості), досліджуйте відомі предмети і явища.
  • Тренуйтеся щодня і кожен вільний момент. Відчуйте себе Томасом Едісоном і винаходьте, незважаючи ні на що.
  • Записуйте всі ідеї, які спадають вам на думку, але структуруйте їх за напрямами так, щоб в подальшому з ними можна було працювати. Списки дозволяють мисленню стати більш вільним (кількість ідей) і більш гнучким (винахідливість).
  • Генеруйте велику кількість ідей, а не намагайтеся вигадати одну, але хорошу. Не обмежуйте себе під час мозкового штурму.
  • Вивчіть себе, свої обмеження, свої емоції й реакції. Тільки-но ви їх усвідомите, як станете значно більш розкутим в творчості.
  • Розслабтеся. Осяяння наздожене тільки того, хто спокійний!

За матеріалами книги «Гнучкий розум» Естаніслао Бахраха

+2
184
RSS
15:27
+2
_чудово Виявляється, розвинути творчі здібності можна в будь-якому віці!.. _чудово
15:09
+2
Щось не віриться, що творчість доступна у всякому віці. Якби це було так, то люди не вмирали б.
_вибачаюсь Це насправді так. Людям просто ніхто про це не говорить. Та й не цікаво це людям, за великим рахунком!.. _вибачаюсь
15:12
+2
Подобається приклад про дві краплини, які зливаються в одну: 1+1=1 А які є ще приклади цьому?
_сміюсь _соромлюсь _сміюсь _соромлюсь _сміюсь
Покине тому чоловік свого батька та матір свою, та й пристане до жінки своєї, і стануть вони одним тілом.

(Бут. 2:24)
А ще можу нагадати інший парадоксальний приклад:
1+0=10
_сміюсь

Випадкові Дописи