До Гармонії - Разом!      Детальніше про сайт

Що таке контрзалежність?

Що таке контрзалежність?
Джерело матеріалу:

Люди з контрзалежною поведінкою здаються довколишнім сильними, впевненими в собі й успішними особистостями. Але всередині вони слабкі, відчувають страх і потребу в участі. Вони почуваються як риба у воді в світі бізнесу, але при цьому часто зазнають невдачі у взаємовідносинах з іншими і чинять опір встановленню близьких довірчих зв'язків. Їхні навички щирих відносин мізерні, вони бояться зближення з іншими й уникають ситуацій близькості настільки, наскільки це можливо. Ніхто не здогадується про їхню таємну слабкість та вразливість, ще б пак — вони докладають стільки зусиль, щоб приховувати свою вразливість від будь-кого! Такі люди вічно чимось зайняті та збоку здається, що у них все ОК, що вони ні в чому ні від кого не відчувають потреби. Чи так це насправді?

Контрзалежна поведінка у дорослих виражається в дозованому контролі та жорсткому обмеженні кількості любові, близькості й тепла, які вони можуть давати й отримувати в своєму житті. Така поведінка ізолює їх від решти світу, садить під «скляний ковпак» і залишає на самоті, у відчуженні та в «тихому розпачі». Якщо ви робили колись подібні дії, то контрзалежна поведінка знайома і вам:

Чи поводилися ви колись в такий спосіб:

  • Схильні були ховати нормальні й природні страхи, тривогу або свою непевність від довколишніх.
  • Відчували нездатність визначити і/або висловити важливі для себе почуття.
  • Завжди прагнули «добре виглядати» і бути «правильними».
  • Відчували недовіру до оточуючих і їхніх життєвих потреб.
  • Відчували себе жертвами дій інших.
  • Відчували тривогу при створенні близьких довірчих відносин.
  • Не були здатні попрохати про допомогу інших, коли її потребували.
  • Вважали за краще працювати на самоті.
  • Знаходилися в постійному страху припущення помилки.
  • При зіткненні з фрустраційною ситуацією відчували характерні напади гніву, злості й роздратування.
  • Не були здатні розслабитися і відчували постійну потребу чимось себе зайняти.
  • Відчували страх потрапити під залежність від бажань інших людей.
  • Відчували страх перед потребами і почуттями інших.
  • Схильні надавати сексуальний відтінок будь-яким дотикам і проявам ласки.
  • Були залежні від роботи, сексу, надмірної активності або фізичних вправ.

Слід розуміти, що контрзалежна поведінка відрізняється від співзалежної моделі поведінки, і що вони беруть початок з різного досвіду в ранньому дитинстві. Поведінкові патерни наочно ілюструють ці відмінності:

Співзалежна поведінкаКонтрзалежна поведінка
Злиття з іншимиВідштовхування інших
УразливістьСила і твердість
Пригніченість своїми почуттямиВідрізаність від своїх почуттів
Спрямованість на іншихСпрямованість на себе
Залежність від іншихЗалежність від будь-якої активності або речовин
Легко піддається впливу іншихЗахищається проти спроб навколишніх до зближення
Низьке почуття самоповагиНевиправдано роздута самоповага
НекомпетентністьВідповідність стандартам
Пригнічена енергіяМаніакальна енергія
Сумнівається і непевнийНадійний і захищений
СлабкийСильний
Відчуває провинуЗвинувачує інших
Вимагає близькостіУникає близькості
Тримається в тініДемонстративний
Поведінка жертвиСпочатку робить жертвами інших
Задовольняє бажання іншихКонтролює потреби і поведінку інших
Відчував зневагу в дитинствіВідчував жорстоке поводження в дитинстві

Люди з домінуючою співзалежною поведінкою часто вибудовують свої взаємини з людьми контрзалежної поведінки. Це виливається в конфлікти й нерозуміння. Дорослі з контрзалежними паттернами часто мають в своєму минулому досвіді серію невдалих взаємин. Часто такі взаємини поверхневі й перестають підтримуватися одразу ж, щойно виникає загроза «незалежності».

Які причини контрзалежної поведінки дорослих?

Контрзалежна поведінка є причиною невдалого завершення двох найважливіших процесів розвитку в ранньому дитинстві: з'єднання та відділення. Ці незавершені процеси тягнуться в особистому багажі людини і впливають на кожний наступний етап розвитку. Якщо ці процеси не завершуються в пізньому дитинстві або підлітковому віці, то люди тягнуть їх у свої дорослі життя і продовжують намагатися завершити їх. Ці незавершені процеси розвитку можуть привести до залежностей, серйозних конфліктів, труднощів із встановленням близькості, поведінкою жертви й іншим проблемам.

Дітям потрібна допомога в завершенні цих двох важливих процесів — з'єднання і відділення. З'єднання з батьками та іншими починається з народження і дозволяє дітям розвинути почуття базальної довіри і безпеки. З'єднання включає в себе глибокий зв'язок між батьками і дитиною та проявляється у фізичному контакті, триманні на руках, пестощах та інших невербальних посланнях дитині. Дітям необхідно знати, що їх люблять і що вони бажані своїми батьками. З'єднання допомагає пережити подальше фізичне й емоційне відділення і остаточно віддалитися від матері та батька, почуваючись при цьому під охороною і безпечно. Парадоксально, але чим сильніше й успішніше минуло з'єднання, тим легше дитині згодом стати незалежною. В ідеалі, діти повинні досягати емоційної незалежності від своїх батьків у віці трьох років.

Самостійність дитини проявляється в нарощуваній впевненості в собі та здатності слідувати своїм власним внутрішнім сигналам при ухваленні рішень. Дитині більш не слід покладатися на інших, щоб керувати своїм життям. До моменту завершення цього важливого кроку, також відомого як «психологічне народження», у людини розвивається здорове ставлення до себе і навколишнього світу. Народжується справжнє «Я», яке дозволяє прийняти відповідальність за свої вчинки, ділитися і співпрацювати, справлятися з фрустрацією і висловлювати свої почуття у здоровий спосіб. Але коли потреби розвитку протягом раннього дитинства не задовольняються, то згодом люди схильні розвивати співзалежну або контрзалежну поведінку, яка переслідує їх протягом всього життя.

Що ж перешкоджає успішному завершенню завдань розвитку? Часто — це дитячий досвід травми, емоційного, фізичного, духовного чи сексуального жорстокого поводження, в деяких випадках — фізичного або емоційного неприйняття, відторгнення, ігнорування.

Клінічні дослідження показують, що основна причина співзалежності та контрзалежності — це травма розвитку, коли взаємодія між батьком і дитиною відбувається без емоційного зв'язку. Якщо такі розриви не встановлені й не вирішені, то це слугує причиною емоційної ізоляції й неприйняття, які можуть серйозно вплинути на встановлення близькості в дорослому віці. Такі дорослі часто бояться, що вони відчуватимуть те ж саме, що і в ранньому дитинстві, що їх відкинуть, якщо вони спробують наблизитися до когось. Вони навчилися будувати фізичні та психологічні бар'єри, щоб захистити себе від почуттів, пов'язаних з їхніми незавершеними дитячими травмами.

І хоча люди часто не пам'ятають більшість своїх дитячих потрясінь, ці потрясіння все одно можна простежити у взаєминах людини з оточуючими. Причина, через яку люди заперечують вплив ранніх подій на своє життя — їхня віра в те, що пережита дитяча травма була заподіяна нібито для їхнього власного блага батьками, які «бажають тільки добра».

Емоційно жорстока поведінка батьків або іншого дорослого проявляється у відсутності знаків уваги і любові до дитини, виробленій грубості, холодності, відсутності розуміння і поваги її потреб, спробах повністю контролювати дитячу поведінку. Зруйновані взаємини, жорстокість, депресії, розлучення, залежності — ось плоди емоційної травми.

На щастя, люди здатні розірвати порочне коло уникнення і навчитися бути близькими. Свобода від контрзалежності починається з усвідомлення зв'язку між дитячим досвідом і проблемами в сьогоденні. Результатом припинення співзалежної і контрзалежної поведінки буде прояв істинного Я й розкриття свого потенціалу.


Цитата/афоризм

К. Юнг: «Будь-який вид залежності поганий, чи то залежність від алкоголю, наркотиків або ідеалізму».
Г.Малкін: «Від кожного залежить, від чого залежати потім».
С.Гітрі: «Незалежна жінка — це жінка, яка не знайшла нікого, хто хотів би залежати від неї».


Автори — Баррі та Дженей Уайнхолд

+3
195
RSS
15:52
+2
Як і обіцяв, публікую окремий матеріал, присвячений контрзалежності.
20:01
+2
А що це таке «базальна довіра»?
21:00 (відредаговано)
"Базальний" — це багатозначний термін, що означає:

  • Базальний — анатомічний термін, що означає «розташований при основі»
  • Базальна група — у філогенетиці — група організмів, гілка якої відділилась від кореня раніше за інші.
  • Базальний конгломерат — в геології — пласт конгломерату в підошві осадової товщі (світи).
  • Базальний (хімія) — в хімії — тригональна біпіраміда з атомом фосфору в центрі.

В світлі викладеного, «базальна довіра» може означати «довіра, що лежить в основі стосунків/відносин». Речення:

З'єднання з батьками та іншими починається з народження і дозволяє дітям розвинути почуття базальної довіри і безпеки.

— можна було викласти наступним чином:

«З'єднання з батьками та іншими починається з народження і дозволяє дітям розвинути почуття довіри, що лежить в основі сімейних відносин,і безпеки».
09:50
+1
Дякую за допис

Випадкові Дописи