Когнітивні спотворення: 7 пасток свідомості

Когнітивні спотворення: 7 пасток свідомості
Джерело матеріалу:

Людський мозок в змозі виконувати понад тисячу операцій на секунду. Це означає, що його потужність досі перевищує потужність будь-якого наявного на сьогодні комп'ютера. Але це зовсім не означає, що для можливостей нашого мозку не існує меж. Найпростіший калькулятор впорається з обчисленнями набагато краще і швидше, та й пам'ять часто буває ненадійною.

Плюс до всього, ми схильні потрапляти в пастки власної свідомості, які, раз у раз, змушують нас приймати сумнівні рішення і робити помилкові висновки. У цій статті розказано про сім таких пасток або, по-науковому, «когнітивних викривлень».


1. Упередженість підтвердження

Ми полюбляємо погоджуватися з людьми, які погоджуються з нами. Саме тому ми, переважно, відвідуємо форуми, де збираються люди, що розділяють наші політичні погляди, і спілкуємося з людьми, смаки і судження яких схожі з нашими. Нам неприємні окремі особистості, групи людей або сайти, які змушують нас сумніватися у власній правоті — психолог Б. Скіннер називав це явище «когнітивним дисонансом».

Ця вибірковість і спричиняє «упередженість підтвердження» — ми часто підсвідомо сприймаємо тільки ту інформацію, яка «підживлює» наші вже наявні судження, ігноруючи або відкидаючи все, що з ними конфліктує і загрожує зруйнувати звичний для нас образ світу. Інтернет, до речі, тільки підсилює цю тенденцію.


2. Внутрішньогрупова упередженість

Внутрішньогрупова упередженість — явище, схоже на упередженість підтвердження, про яку йшлося вище. Це прояв нашої вродженої потреби «відчувати себе частиною колективу».

Досить дивно, але ця потреба пов'язана з гормоном оксітоцином — так званою «молекулою любові». Цей нейромедіатор, з одного боку, допомагає нам створювати тісні зв'язки один з одним, з іншого — робить зворотну дію щодо тих, хто залишився поза нашим «колом». Він робить нас підозрілими, вселяє страх і навіть зарозумілість щодо чужинців.


3. Помилка гравця

Це тенденція надавати величезне значення вже доконаним подіям, впевненість, що вони можуть якось вплинути на наше майбутнє. Класичний приклад — підкидання монетки. Якщо п'ять разів поспіль випадає решка, ймовірність, що наступним випаде орел в нашій свідомості зростає. Насправді вона як і раніше залишається 50/50.

Приблизно так само працює пастка «позитивного очікування», властива ігроманам. Їм здається, що після кількох програшів удача просто ПОВИННА повернутися до них обличчям, і вже наступна гра принесе їм величезний куш. Так само працює й омана щодо «смуги везіння».


4. Пост-шопінгова раціоналізація

Кожен з нас може пригадати бодай один випадок, коли після покупки чогось непотрібного, непрацюючого або надмірно дорогого намагався умовити себе, що «все одно воно того варте». Це і є «пост-шопінгова раціоналізація» — вбудована в нашу свідомість програма, завдяки якій ми можемо відчути себе трохи краще по тому, як зробимо якусь явну дурість.


5. Нехтування ймовірністю

Далеко не всі з нас бояться сідати в автомобіль, але більшість може зізнатися, що відчуває трепет, коли піднімається на борт літака. Політ, поза всякими сумнівами, — абсолютно для людини неприродний стан, викликає асоціацію з небезпекою. Водночас практично кожен знає, що ймовірність загинути в автомобільній аварії набагато більша, ніж в авіакатастрофі. І, тим не менш, наш мозок відмовляється сприймати цей зв'язок (статистично шанс загинути, подорожуючи на автомобілі — 1/84, на літаку — 1/5000). Цей же феномен змушує нас боятися загинути від рук терористів і не думати про набагато більш реальну небезпеку — впасти зі сходів або випадково отруїтися, наприклад.


6. Вибірковість спостереження

Вибірковість спостереження — це коли ми раптово починаємо всюди помічати щось для нас нове. Нам здається, що це «щось» з певного моменту стало нас переслідувати, тоді як насправді раніше воно просто випадало з поля нашої уваги.


7. Ефект негативності

Людина має тенденцію звертати більше уваги на погані новини — і це зовсім не означає наявність психологічних відхилень. Вчені вважають, що ми підсвідомо сприймаємо погані новини як важливіші. Крім того, погані новини викликають у нас більше довіри, можливо тому, що хороші здаються занадто підозрілими або нудними.

0
908
RSS
07:28
+1
Я й не знав, що ймовірність загинути, їздячи автомобілем, така велика: 1 з 84 випадків. Отже кожна 84-та подорож може бути трагічною? Ми вже просто звикли, що за добу на автошляхах України гинуть в середньому 10 людей.
Саме так — звикли!

Випадкові Дописи