До Гармонії - Разом!      Детальніше про сайт

Як вийти з глухого кута. 16 слів для усунення внутрішнього ступору

Як вийти з глухого кута. 16 слів для усунення внутрішнього ступору
Джерело матеріалу:

Чи бувало у вас таке, що результат, якого ви хочете досягти, вас мотивує, всі кроки розплановані, але щось всередині зупиняє від дій — і зовсім незрозуміло, що? Наприклад, є чіткий план, як заробити грошей, є сили, і гроші дійсно потрібні, але ви ніяк не можете змусити себе почати ...

Або так: якась справа вас захоплювала, а потім раптом почала гнітити. Наприклад, прекрасний продавець раптом розлюбив продажі, натхненного вчителя стало дратувати проведення уроків, а хорошого студента — навчання ...
Якщо ви хочете знати, чому це відбувається, а головне, що з цим робити — то ця стаття для вас.
Мій особистий досвід
Я виросла в бідній сім'ї, в провінції, і пройшла через багато життєвих криз, включаючи банкрутство, проблеми зі здоров'ям, переїзд на навчання в іншу країну без гранту, з двомастами євро в кишені, і повну зміну діяльності :)
Я знаю, що можливість оплатити допомогу коуча (а то і психотерапевта) є далеко не у всіх і не завжди — і хочу поділитися з вами моєю улюбленою «паличкою-виручалочкою», якою я користуюся в ситуаціях ступору і самосаботажу або коли перестаю розуміти саму себе .
І це не просто особистий досвід. Техніку, яку я хочу вам запропонувати, я активно досліджувала протягом двох з половиною років із залученням понад двохсот учасників. Так що за якість відповідаю :)
Чому ми раптом впадаємо в ступор?
Часто причина в прихованих асоціаціях і внутрішньому емоційному заряді.
Моє спонтанне, яке почалося як експеримент і внутрішня гра, дослідження, призвело до знайомства з сучасною нейробіологією і когнітивної лінгвістикою.

Ось що вони кажуть про устрій нашого мислення:

Наш мозок влаштований так, що коли потрібно що-небудь запам'ятати, це кодується набором візуальних образів, інформацією від органів чуттів і пов'язаними з усім цим емоціями і відчуттями в тілі — тобто тим, що вже є в нашій довготривалій пам'яті. Всі ці «шматочки пам'яті» теж, в свою чергу, закодовані подібним набором, через що активація одного зі спогадів активує цілі ланцюги. Так працюють асоціації і ланцюжки асоціацій.

Додайте до цього знання про те, що краще за все ми запам'ятовуємо те, що забарвлено емоційно. Позитивна це забарвлення чи негативне — для мозку не так важливо, головне наявність самої емоції. Цей механізм вироблений еволюцією за мільйони років: якщо щось лякає або тішить — значить, це важливо і треба реагувати, а про нейтральне можна не турбуватися і не витрачати на нього ресурси.
Щоб виявити причини внутрішнього ступору і зуміти його подолати самостійно, я пропоную виявити глибинні асоціації до потрібного поняття чи ситуації і подивитися, який емоційний заряд вони в собі носять.
Вправа «16 асоціацій» допомагає зробити це швидко, м'яко і хитро. Адже наш мозок обожнює вибудовувати психологічний захист, щоб уберегти нас від по-справжньому неприємних і хворобливих для психіки речей. Ця вправа, заснована на методі вільних асоціацій Юнга, а тут ще й доповнена мною тими фішками і ключами, які я знайшла в ході свого дослідження.
Яких результатів чекати?
У вузькому сенсі це вправа спрямована на пошук глибинної асоціації до якогось одного важливого саме для вас поняття або образу. Якщо брати ширше (я люблю робити саме так) — це спосіб переписати «ментальний код», перепрограмувати власне мислення.
За допомогою «16 асоціацій» можна:
· Побудувати карту своїх асоціативних зв'язків
· Відловити деструктивні асоціації, немов комп'ютерні віруси
· Побачити корінь проблеми
· Посилити усвідомленість
· Отримати інсайт

Вам знадобиться аркуш паперу, ручка і близько півгодини вільного часу в тиші.
Лист розташуйте горизонтально і поставте зліва стовпчиком цифри від 1 до 16 — це допоможе вам сфокусуватися і не заплутатися при виконанні вправи.
Перший етап
Створіть запит. Для цього опишіть словом або словосполученням проблему або задачу, яка вас хвилює, і рішення якої поліпшить якість вашого життя в найближчій перспективі. Сформулюйте її одним словом або коротким словосполученням. Наприклад, ви ніяк не можете сісти за написання диплому — тоді візьміть слово «диплом». Ваша поточна робота почала викликати негатив — візьміть слово «робота».
Щоб зробити результат більш глибоким — випряміть спину, зробіть пару глибоких вдихів і видихів і переведіть увагу всередину, в низ живота. Повірте, це працює.
Перше питання для самокоучінгу: що мене зараз хвилює найбільше?
Запишіть у верхній частині листа слово, яким ви описали вашу проблему / завдання.
Другий етап
Вдихніть-видихніть і подивіться на написане слово. Подумайте про це поняття — як про те, що має відношення особисто до вас, і як про абстрактне поняття. А тепер запишіть 16 асоціацій до цього слова, які приходять до вас в голову. Відпустіть себе, запишіть всі слова. Не викидайте слово, навіть якщо воно здається вам невідповідним — раз воно прийшло до вас в голову, значить, це ваша асоціація.

Третій етап
Тепер з'єднайте слова попарно, як на фотографії: перше з другим, третє з четвертим і так далі.
Саме зараз починається справжня робота. У ній два правила, і перше — це чесність. Чим чеснішими, чим щирішими ви будете з собою, тим потужніший ефект отримаєте в результаті. Друге правило — слова не повинні повторюватися. Якщо якесь слово буде виникати в ході вправи два або більше разів, запишіть його окремо внизу сторінки. Потім я розповім, що з ним зробити.
Коли слова об'єднані, починайте працювати з кожною парою окремо, без прив'язки до основного слова (тому, що позначає ваш запит).
Для кожної пари слів знайдіть загальну асоціацію — слово, яке об'єднує ці два особисто для вас. Пам'ятайте про внутрішню чесність? Шукайте ту загальну асоціацію, яка буде саме вашою. Прислухайтеся до себе — і до свого тіла. Знайдене слово вам відгукується? Це саме воно — чи можна сформулювати точніше?
Використовуйте іменники, дієслова і прислівники.
Як допомогти собі, якщо об'єднуюча асоціація не знаходиться?
Візуалізуйте — уявіть кожне слово з пари у вигляді образу, подумки відійдіть назад і подивіться на них з боку. Що їх об'єднує? Можливо, вони є (або не є) частиною чогось більшого? Може бути, що в кожному з цих образів є загальний шматочок, загальна частина? Який це образ? Як назвати його одним словом?
Прислухайтеся до відчуттів в тілі — випрямте спину, розслабте плечі, переведіть увагу в низ живота і в ноги. Якщо ви погано візуалізуєте, то можна шукати об'єднавчу асоціацію через відчуття: відчуйте, які відчуття в тілі викликає перше слово з пари? А тепер — які відчуття викликає друге слово? Що спільного між цими відчуттями? З чим вони асоціюються? Опишіть це одним словом.
Перевірка на чесність.
Коли об'єднуюча асоціація для пари слів знайшлася, прислухайтеся до себе і до своїх відчуттів в тілі: це те саме слово? Чи є більш точне — саме для вас?
Четвертий етап
У вас вийшло вісім слів. Об'єднайте їх знову дужками попарно і повторіть те ж саме, що і в третьому етапі. Пам'ятайте, що слова не повинні повторюватися (якщо слово повторюється — запишіть його внизу і шукайте ще одну асоціацію). Шукайте саме ваші слова.
Коли у вас вийде чотири слова, повторіть те ж саме. Звертайте увагу на відчуття, що виникають в тілі, і емоції. Фіксуйте їх, як сторонній спостерігач, і продовжуйте роботу.
Тепер об'єднаєте отримані два слова в одне.
Це останнє слово і є ваша глибинна асоціація.
На всіх фотографіях — мій реальний запит. Я привела свій особистий приклад.
Деякий час назад я зловила себе на тому, що розсилка, яка приходить мені на пошту, з оголошеннями про цікаві майстер-класи та вебінари стала псувати мені настрій. А ще я ніяк не могла змусити себе зателефонувати до університету, щоб дізнатися докладніше про нові програми ...
Я зробила свої улюблені «16 асоціацій» і отримала глибинну асоціацію — депресія!
Упс, який несподіваний результат! Так, це мало сенс — навчання стало викликати у мене депресію. Це саме те, що я відчувала.
О'кей, і що з цим робити?
Давайте подивимося.

Як працювати з результатами?
Перше і головне — розділяти «мухи» і «котлети». Пам'ятайте, що всі ці слова — всього лише асоціації. Депресія насправді не має нічого спільного з навчанням.
Друге — подивитися на фінальне слово і поставити собі питання: мені комфортно з такою глибинною асоціацією чи ні? Якщо для мене навчання асоціюється з депресією, то як це впливає на мене і мої дії?
Фінальне слово може бути і позитивним — і тоді воно може стати ресурсом: тією асоціацією і тим способом, який надає вам сил і бажання діяти.
Дивлячись на результати вправи, ви можете усвідомити, що впливає на ваше сприйняття і підсвідоме ставлення до ситуації. Вже одне це, як правило, дає трансформаційний ефект.
Третє — визначити негативні та позитивні асоціації в кожному стовпці.
Нагадаю, їх п'ять, останній — з одного слова. Що означає кожен з стовпців?
Перший (16 слів) — це стереотипи і переконання, сформовані в процесі виховання або під впливом оточення і середовища.
Другий (8 слів) — це ментальний рівень: підсвідомі думки.
Третій (4 слова) — рівень емоцій. Зверніть окрему увагу на емоційне забарвлення кожного з цих чотирьох слів.
Четвертий рівень (2 слова) і фінальне слово становлять те, що я називаю «трикутником рішення».
Фінальне слово є глибинною асоціацією, а пара слів, з яких воно з'явилося, можуть бути стратегіями рішення запиту або ключовими питаннями, які необхідно вирішити, чи нести інформацію про вибір, який необхідно зробити.
Подивіться, в якому стовпці більше негативних асоціацій? Що їх викликало? Звідки виникають негативні асоціації?
Де більше позитиву? Як ці позитивні асоціації можуть допомогти вам у вирішенні вашого запиту? Так-так, вже пішли коучингові питання :)
Четверте — перепишіть «деструктивний код»
Чим більше нових асоціацій ми докладемо до слова, що означає запит, тим сильніше зміниться асоціативний ланцюг, який запускається цим словом. Чим яскравішими будуть позитивні образи, чим приємніші вони будуть для нас (в тому числі тілесно — мурашки, поколювання, відчуття свободи в плечах і т.п.), тим сильніше буде ефект «перезапису».
Можна просто повикреслювати негативні слова і замінити їх на позитивні.
Ефект буде сильнішим, якщо знайти на нашій карті «поворотні точки» (перші негативні слова в горизонтальному ланцюжку), замінити їх на позитивні і вивести нові об'єднавчі асоціації аж до заміни фінального слова.

Ще більш потужний ефект буде, якщо перед тим, як шукати нові об'єднавчі асоціації, ви ввійдете в ресурсний стан (наприклад, за допомогою медитації). Мені подобається цей спосіб, і у випадку з «навчанням» я користувалася саме ним. «Перезарядивши» себе медитацією, я знайшла нову об'єднуючу асоціацію замість негативної — і вивела заново весь ланцюжок від неї і до фінального слова. І вже на наступний день із задоволенням брала участь у вебінарі.
П'яте — подивіться на позитивні асоціації і запитайте себе, чи не обмежують вони вас? Що я маю на увазі: наприклад, ви працювали із запитом «гроші» і отримали в фіналі слово «досягнення» і відчуття, що ось так, отримання грошей для вас — визнання досягнень, а досягнення — приносять дохід… Але як ще можна отримувати гроші? Чи не втрачаєте ви грошові подарунки, знахідки, виграші та інші способи? Наприклад, на своєму майстер-класі я запропонувала учасникам написати самим собі письмовий дозвіл на дозвіл отримувати дохід різними способами, а перед цим ми покреативили на тему, якими ці різні способи можуть бути. Цей спосіб допомагає розширити свідомість і прибрати рамки.
Шосте — зафіксуйте позитивні асоціації. Наприклад, за допомогою яскравого колажу або малюнка. До речі, створення колажу на тему знайдених позитивних асоціацій гарантовано додасть вам инсайтов на тему вашого запиту.
Дійте!
Порада: збережіть списаний аркуш, поставивши на ньому дату, і виконайте «16 асоціацій» заново з тим же словом-запитом місяці через три — так ви зможете відстежити, що змінилося.
Шеф, а що робити, якщо в ході вправи якесь слово з'являлося два рази або частіше?
Наприклад, ви працювали зі словом «гроші», і у вас повторювалося слово «сила».
Мій досвід і моє дослідження показують, що коли слово повторюється, це означає, що ланцюг асоціацій, запущений ним, впливає на сприйняття основного слова (запиту). У наведеному прикладі внутрішнє сприйняття сили впливає на ставлення до грошей.
Проробіть вправу ще раз, але вже з цим (повторюваним) словом у вигляді запиту, і подивіться на результати.
І на останок:
Сучасні вчені стверджують, що, згадуючи про подію, ми активуємо ті ж самі нейрони, які брали участь в її запам'ятовуванні. Чим частіше щось згадуємо — тим сильніше нейронні зв'язки (і асоціативні ланцюги). Звідси випливає, що, змінюючи одну з ланок ланцюга, ми змінюємо і весь ланцюг. А коли ми робимо це свідомо, то в буквальному сенсі перепрограмовуємо наше власне мислення — і тренуємо мозок!
Всі учасники мого дослідження, які стали самостійно і регулярно користуватися технікою «16 асоціацій», відзначають істотні зміни на краще в кожній з опрацьовують сфер. А коли я питала своїх клієнтів по коучингу: «Яка вправа або техніка дали вам перший потужний поштовх в просуванні вперед?» — Всі вони назвали «16 асоціацій».
Звичайно, виконувати цю техніку разом з коучем ефективніше — хоча б тому, що він буде незалежним поглядом помічати ваші реакції і, звертаючи на них вашу увагу, задавати корисні питання і допомагати увійти в ресурсний стан для «перезапису».
Але, як я вже говорила на початку статті, далеко не у всіх є можливість піти до коуча. Тому я і ділюся тут з вами моїми улюбленими «шістнашками» — при звичайному самокоучінгу (коли ми задаємо питання самі собі) буває складно обійти внутрішний психологічний захист. А за допомогою «16 асоціацій» це можна зробити м'яким і екологічним для психіки чином, навіть якщо тема болюча. До того ж вони задають фокусування на конкретному запиті, конкретній темі.
Особисто для мене «16 асоціацій» стали надійним інструментом саморозвитку і самодослідження.
Міняйте своє мислення, отримуйте інсайти і дійте!
+1
475
RSS
Немає коментарів. Ваш буде першим!

Випадкові Дописи