До Гармонії - Разом!      Детальніше про сайт

Хороші - нехороші, погані - непогані

Хороші - нехороші, погані - непогані

В «християнському» фільмі «Я Гавриїл», презентованому увазі завсідників Світоча Дзвінкою Сопілкаркою, є один дуже важливий момент, який викликав у мене одночасно здивування, обурення та почуття жалю до героїв стрічки — й я не можу визначити, яке з відчуттів переважає. З іншого боку, та помилка, якої припускаються голові герої стрічки, є аж надто типовою для сучасних людей. Отже, помилка ця заслуговує на окремий матеріал...

Мені впало в око, що Елен і Джо принаймні двічі (можливо, більше, але я зафіксував саме два моменти) названі «хорошими людьми». Вперше епізодичний персонаж — акушерка (чи медсестра?..) риторично запитує доктора: "І чому погані речі стаються з хорошими людьми?" — й не отримує відповіді. Що природно: адже запитання таки риторичне. Другий момент: самі Елен та Джо бесідують вдома удвох і вже самі себе кваліфікують знов-таки як «хороших людей».

Не знаю, хто й як, та особисто я впевнений, що вони не є хорошими людьми. Чому?! Спробую пояснити.

Насамперед, запитання на засипку: чим вони займаються, якою діяльністю?! З іншими жителями 1,5-тисячного техаського містечка Проміс (принаймні з тими, хто потрапляє в рамки сюжетної канви) все більш-менш зрозуміло:

  • «док» (лікар) лікує людей;
  • акушерка (медсестра?..) йому допомагає;
  • шериф забезпечує дотримання закону;
  • його колишній друг переховується від закону;
  • журналістка пише матеріали в газету;
  • «Мамуня» утримує їдальню (чи кафе);
  • мер зайнятий бюрократичними справами;
  • пастор зайнятий справами місцевої релігійної громади;
  • фермер працює на землі...

З переліченими персонажами все більш-менш зрозуміло. Майже у кожного є певне заняття, а отже і джерело доходів для нього самого і його сім'ї. Хіба що за виключенням колишнього друга шерифа — проте наскільки я зрозумів, гроші на випивку йому дає дружина, яку він нещадно лупцює, як нап'ється… Що ж, доволі стандартна ситуація для сім'ї алкоголіка.

А тепер поясніть мені, будь ласка, чим займаються Елен і Джо?! Наскільки я можу судити, спираючись на сюжет:

  • намагаються зачати й народити дитину;
  • плачуть на могилці мертвонародженого немовляти;
  • роз'їжджають на автівці (при цьому Джо не надто уважний на дорозі);
  • ходять до місцевої церкви, причому зазвичай — поперед всіх інших парафіян (про що сказано в одному з епізодів);
  • Джо разом з іншими чоловіками (!!!) «допомагає» ремонтувати трактор фермеру;
  • складається враження, нібито Елен займається педагогічною діяльністю (нижче про це скажу окремо);
  • Елен мавпує чужі ідеї (як вона змавпувала молитовний килимок Гейба), при цьому готова виступати «організатором виробництва» і ще й брати гроші за чужі, по суті, ідеї (в цьому вона зізналася Гейбу)… ну, і принагідно допомагає кроїти матеріал (а матеріал для килимків, між іншим, привезла не вона, а журналістка).

Якщо я щось пропустив — будь ласка, виправте мене! Бо я бачу одне: Елен і Джо є професійними неробами, джерело доходів яких є незрозумілим… або навмисно прихованим від глядача. Добре, якщо це ті чи інші акції неназваної компанії, на доходи від якої можна з комфортом жити в маленькому техаському містечку. Але якщо це, наприклад, збут наркотиків?! Ви ж пам'ятаєте (принаймні я на це сподіваюся), що джерело, яке забезпечило дочку пастора «колесами», в фільмі не називається… А раптом це або Джо, або ж Елен?! Тим паче, вони кудись катаються на своїй автівці (куди саме?..) й зазвичай приходять до місцевої церкви «першими» — а на «колесах» сидить дочка пастора...

Все це виглядає дуже й дуже підозріло. На місці шерифа я би перевірив і таку версію… Шкода, що шериф не здогадався зробити подібну перевірку.

Тепер про нібито педагогічну діяльність Елен, яка могла би стати джерелом доходів для їхньої з Джо сім'ї. В одному з епізодів видно, що вона зустрічає діточок на порозі місцевого коледжу. Але зверніть увагу на те, що діти проходять в інші двері, які жінка тримає відкритими! На декількох крупних планах можна прочитати напис на них: COMMUNITY CENTER. В перекладі з англійської це означає або «ГРОМАДСЬКИЙ центр», або ж «ОБЩИННИЙ центр».

Таким чином, версію про те, що Елен працює місцевою вчителькою в коледжі, доведеться відкинути. Наскільки я зрозумів, вона є соціальним педагогом в місцевій протестантській громаді й веде щось на кшталт «гуртка ВМІЛІ РУЧЕНЯТА» в недільній школі. До речі, під час одного з епізодів у церкві сама ж Елен і каже: «Ні, сьогодні ми не прикрашатимемо книжки — сьогодні ми шитимемо молитовні килимки». «Прикрашати книжки» — це і є заняття, достойне любительського «гуртка ВМІЛІ РУЧЕНЯТА».

Та й на занятті в «Комьюніті-центрі» діти явно різного віку саме й займаються «хендмейдом», або по-нашому — рукоділлям. А такі речі, як і заняття в недільній школі, є безкоштовними. Звісно, не можна виключати, що Елен в якості соціального педагога сидить на бюджеті місцевої релігійної громади, як і пастор… Саме це може бути виправданням особисто для неї приходити на релігійні зібрання поперед всіх.

Але тоді все одно виходить, що її здоровань-чоловік Джо сидить на шиї у дружини. Себто, є соціальним паразитом… Бо про його рід занять в фільмі геть нічого не повідомляється! Адже «дружня допомога» фермеру з трактором (та ще і здійснювана за компанію з пастором) — це ніяка не професія...

Окремо акцентую увагу на ходінні цього сімейства до церкви. З психологічної точки зору тут все вірно: Бог ніяк не благословляє подружжя дитиною — отже, треба вимолити у Бога це благословення… Отож і ходять.

Але...

Але, як казав Шельменко-денщик: все так, тільки трішечки не так! Бо Елен принаймні двічі зізнається, що вона з чоловіком ходить до церкви… не маючи віри, не вміючи розмовляти з Богом!!! При цьому сімейство всіляко демонструє показову релігійність — бо зазвичай подружжя відвідує збори громади найпершими!

Перепрошую, але це можна назвати лише показовим лицемірством і ніяк інакше. А що говорить про таких людей Біблія?!

Лицеміри! Про вас добре Ісая пророкував був, говорячи:
Оці люди устами шанують Мене, серце ж їхнє далеко від Мене!

(Матв. 15:7-8)

А як молитеся, то не будьте, як ті лицеміри, що люблять ставати й молитися по синагогах та на перехрестях, щоб їх бачили люди. Поправді кажу вам: вони мають уже нагороду свою!
(Матв. 6:5)

Зверніть увагу: я не чіпав Старого Заповіту, а навів дві цитати з Євангелія від Матвія (хоча в першій Христос і посилається на старозаповітного пророка Ісаю) — себто, з тієї частини Біблії, яку американські протестанти мусять поважати. Й яку, як зразково-показові віряни, Елен та Джо мусили б мати на увазі, називаючи самих себе «хорошими людьми».

Отже, саме тепер час повернутися на початок і ще раз запитати себе: чи є Елен та Джо «хорошими людьми»?! На превеликий жаль, проти них свідчить Сам Христос: вони обидва є лицемірами, які не знають Бога, тим не менш, подають іншим негативний, морально збитковий приклад «нібито-спілкування» з Богом через ходіння «поперед всіх» до місцевої церкви.

Саме тому, що ці люди є лицемірами, які насправді не знають Бога, Він і не благословив їхній шлюб дітьми. От насправді в чім річ!!! А ніяк не в тім, що сказав хлопчик Гейб: мовляв, у Бога були "інші плани" щодо вашого ненародженого сина — і тепер він співає в небесному хорі разом з янголами. Не в "інші" Божі плани все впиралося, але в показове лицемірство Елен і Джо. Ця ідея в фільмі сором'язливо ховається на другому плані. Чому?..

Підозрюю, що в протестантських общинах США занадто багато отаких нібито «хороших людей», які насправді є показовими лицемірами. Й автори «християнського» кіно просто не хотіли їх ображати в найкращих почуттях… Але правда все одно вилізла в їхньому фільмі! Вилізла, хоч як її намагалися приховати. Бо з чого хлопчик Гейб починає виправлення ситуації?! Правильно, з непоказового особистого спілкування Елен з Богом!!! Можливо, з першої в її житті справжньої молитви...

І хоча виправлення решти сумнівних моментів в рамках сюжету так і залишилося під запитанням, принаймні лицемірити Елен припинила, за нею припинив робити це Джо, а за ними і все місто Проміс...

Чому ж усе це стало можливим?! Бо в традиційній побутовій моралі суспільства, що виросло на християнській культурі, як правило, людей поділяють на дві великі групи:

  • погані люди — ті, які вчиняють зле;
  • хороші люди — ті, які не вчиняють зле.

Саме такий традиційно-побутовий підхід і дав підставу головним героям фільму називати самих себе «хорошими людьми» і погоджуватися з такими оцінками з боку інших містян. Але, як бачимо, такий поділ не відповідає істині. Так, про п'яничку, який лупцює дружину й переховується від шерифа, точно можна сказати: ось погана людина! Про Елен і Джо такого не говорив ніхто… аж доки хлопчик Гейб не показав їм на практиці, що їхня репутація — це тільки лицемірна машкара, під якою ховається вельми непривабливе нутро.

І між іншим, мушу зазначити, що в юдейській традиції поділ людей на суспільні групи є дещо іншим:

  • погані люди — ті, які вчиняють зле;
  • непогані люди — ті, які не вчиняють зле;
  • добрі люди — ті, які вчиняють добре.

Якби вирощене в християнській традиції суспільство користувалося саме такою градацією, легко було б побачити, що Елен і Джо є всього лише непоганими людьми! Себто, вони не вчиняють зле, як той алкоголік. Але і добрі справи, здійснені в ім'я Бога без справжньої віри в нього, в зразково-показовому порядку про людські очі, аж ніяк не можуть бути зараховані їм як добро. Бо не я сказав, але Христос: «Лицеміри… мають уже нагороду свою» (Матв. 6:5).

Отже, до «хороших людей» подружжя не дотягує. Їхня віра є мертвою, а про таких в Біблії сказано:

Бо як тіло без духа мертве, так і віра без діл мертва!
(Якова 2:26)

Віра є мертвою, бо нема добрих діл. А нема добрих діл — то (якщо нема явних злих справ) людина не може називатися доброю, а всього лише непоганою. На жаль, сучасне суспільство, вирощене на підвалинах християнської традиції, цього тоненького, але дуже суттєвого нюансу не вловлює. І впадає у самомилування своєю зразково-показовою «нібито-праведністю». Точніше — самоправедністю. Отож і потрібен цілий архангел Гавриїл, який під виглядом хлопчика Гейба береться за виправлення ситуації...

+2
494
RSS
01:42
+1
Перепрошую, ці мої міркування, що виникли після проглядання стрічки «Я Гавриїл», не вкладалися в формат коментаря. Довелось виносити їх в окремий матеріал…

Втім, кому нецікаво — просто не читайте…
05:37
+2
Мені цікаво все, що ти пишеш. Іноді не все зрозуміло, як ось «Повість про 4 квітки». Поданий допис є вступом до рецензії фільму. В основі лицемірства є обман: одне робиш — інше думаєш. Тут молитовні килимки не допоможуть. А мені незрозумілі слова: ЛИЦЕМІРИ ВЖЕ МАЮТЬ СВОЮ НАГОРОДУ. В чому ця нагорода?
Мені цікаво все, що ти пишеш.

Дякую, друже! Але ж на Світочі є й інші люди, а не тільки ти та я…

А мені незрозумілі слова: ЛИЦЕМІРИ ВЖЕ МАЮТЬ СВОЮ НАГОРОДУ. В чому ця нагорода?

Христос має на увазі нагороду «від людей» — захват зразково-показовими діями, висловлений оточенням лицеміра на його адресу.

Випадкові Дописи