Матриця: невідомий фінал

Матриця: невідомий фінал

Багато кінокритиків відзначають, що після концептуальної «Матриці номер один» її продовження занадто сильно віддавали бажанням заробити якомога більше грошей на успіху попередньої стрічки, щоб вважатися гідними фільму-попередника. Можливо, все могло виглядати зовсім по-іншому ...

Багато хто вважає, що брати (тоді ще) Вачовські, власне, створили один-єдиний фільм, на славі якого і будували всю свою подальшу кар'єру. Перша «Матриця» геніальна. Друга і третя частини трилогії далеко пішли вбік чистої комерції, і цим злегка зіпсували післясмак, але те, що оригінальна картина виявилася вище усіляких похвал — це вже точно.

На жаль, переповнивши карколомними спецефектами продовження, забивши їх під зав'язку персонажами і другорядними подіями, автори «Матриці» втратили обпалюючу простоту оригіналу, чому своєрідний хеппі-енд зі сходом сонця тільки посприяв.

Але що ви скажете, якщо дізнаєтеся, який був оригінальний задум Вачовські? Якщо б він був втілений на екрані належним чином — ефект від «Матриці» був би посилений втричі, адже за жорстокістю фінального повороту подій фільм перевершив би навіть «Бійцівський клуб»!

Сценарій «Матриці» створювався Вачовські протягом більш ніж п'яти років. Роки безперервної праці породили цілий ілюзорний світ, густо пронизаний відразу кількома сюжетними лініями, які час від часу химерно переплітаються між собою. Адаптуючи свою колосальну працю для екранізації, Вачовські змінили так багато, що, за їхнім же власним визнанням, втілення їхніх задумів виявилося лише «фантазією за мотивами» тієї історії, що була придумана на самому початку. Хоча, звичайно, основна ідея завжди залишалася незмінною.

Найцікавіше полягає ось у чому: на певному етапі зі сценарію, зрештою, була прибрана на рідкість цікава складова — суворий фінальний твіст. Справа в тому, що з самого початку Вачовські задумували свою трилогію як фільм з, мабуть, найсумнішим і безвихідним кінцем, який тільки можна собі уявити. Судячи по великому фрагменту сценарію, який був відкинутий весь цілком ще на етапі узгодження виробництва картини з продюсером Джоелом Сільвером, ми позбулися на рідкість приголомшуючого фіналу, який вже точно виглядав би краще того «хеппі-енду», який врешті-решт потрапив на екрани.

Перш за все, варто обмовитися, що сценарні нариси і різні варіанти одного і того ж фільму, після відхилення, далі не допрацьовувалися, тому багато чого залишилося не ув'язано в чітку систему. Так, в «сумному» варіанті трилогії події другої і третьої частин досить сильно урізані. При цьому в третій, заключній частині починається розгортання настільки суворої інтриги, що вона практично ставить з ніг на голову всі події, що відбувалися раніше по сюжету. Точно так само фінал шьямалановського «Шостого почуття» повністю перетрушує всі події фільму з самого його початку. Тільки в «Матриці» глядач новими очима повинен був поглянути практично на всю трилогію. І дуже шкода, що Джоел Сільвер наполіг на реалізованому варіанті — цей явно краще.

Отже, оригінальний сценарій історії:

З моменту закінчення подій першого фільму проходить шість місяців. Нео, перебуваючи в реальному світі, виявляє у себе неймовірну здатність впливати на навколишнє середовище: спершу він піднімає в повітря і гне ложку, яка лежить на столі, потім визначає положення машин-Мисливців за межами Зіона, потім в бою зі спрутом знищує одного з них силою думки на очах враженої команди корабля.

Нео і всі оточуючі не можуть знайти пояснення даному феномену. Нео впевнений, що цьому є вагома причина, і що його дар якось пов'язаний з війною проти машин, і здатний зробити вирішальний вплив на долю людей (цікаво відзначити, що в знятому фільмі ця здатність теж є, але вона зовсім не пояснюється, і на ній навіть не особливо загострюють увагу — може, і все тут. Хоча, на тверезу голову, вміння Нео в реальному світі витворяти чудеса не має абсолютно ніякого сенсу в світлі всієї концепції «Матриці», і виглядає просто дивно).

Отже, Нео вирушає до Піфії, щоб отримати відповідь на своє питання, і дізнатися, що йому робити далі. Піфія відповідає Нео, що не знає, чому він володіє надздібностями в реальному світі, і як вони пов'язані з Призначенням Нео. Вона каже, що таємницю Призначення нашого героя може відкрити тільки Архітектор — верховна програма, яка створила Матрицю. Нео шукає спосіб зустрітися з Архітектором, проходячи через неймовірні труднощі (тут беруть участь вже відомі нам Майстер ключів в полоні у меровінгів, гонитва на шосе та інше).

І ось Нео зустрічається з Архітектором. Той відкриває йому, що місто людей Зіон знищувалося вже п'ять разів, і що унікальний Нео був навмисно створений машинами для того, щоб уособлювати для людей надію на звільнення, і таким чином зберігати спокій в Матриці і служити її стабільності. Але коли Нео запитує у Архітектора, яку роль у всьому цьому відіграють його надздібності, які проявляються в реальному світі, Архітектор каже, що відповідь на це питання ніколи не може бути дана, бо вона призведе до знання, яке знищить все, за що билися друзі Нео і він сам.

To be concluded ...

Третій фільм

Після розмови з Архітектором Нео розуміє, що тут прихована якась таємниця, розгадка якої може принести довгоочікуваний кінець війни між людьми і машинами. Його здібності стають все сильнішими. (У сценарії є кілька сцен з вражаючими боями Нео з машинами в реальному світі, в якому він розвинувся до ультимативного супермена, і може майже те ж, що і в Матриці: літати, зупиняти кулі та інше)

У Зіоні стає відомо, що машини почали рух до міста людей з метою вбити всіх, хто вийшов з Матриці, і все населення міста бачить надію на порятунок в одному тільки Нео, який витворяє прямо-таки грандіозні речі — зокрема, отримує вміння влаштовувати потужні вибухи там, де він хоче.

Тим часом агент Сміт, вийшовши з-під контролю головного комп'ютера, став вільним і отримав вміння нескінченно копіювати себе, починає загрожувати вже самій Матриці. Вселившись в Бейн, Сміт проникає також і в реальний світ.

Нео шукає нової зустрічі з Архітектором, щоб запропонувати йому угоду: він знищує агента Сміта, зруйнувавши його код, а Архітектор відкриває Нео таємницю його надздібностей в реальному світі і зупиняє рух машин на Зіон. Але кімната в хмарочосі, де Нео зустрічався з Архітектором, порожня: творець Матриці змінив свою адресу, і тепер ніхто не знає, як його знайти. Ближче до середини фільму відбувається тотальний колапс: агентів Смітів в Матриці стає більше, ніж людей, і процес їх самокопірованія наростає як лавина, в реальному світі машини проникають у Зіон, і в колосальній битві знищують всіх, крім жменьки уцілілих на чолі з Нео, який, незважаючи на свої надздібності, не може зупинити тисячі машин, що рвуться в місто.

Морфеус і Трініті гинуть поряд з Нео, героїчно захищаючи Зіон. Нео у страшному розпачі збільшує свою силу до зовсім вже неймовірних масштабів, проривається до єдиного вцілілого корабля («Навуходоносор» Морфеуса), і покидає Зіон, вибираючись на поверхню. Він прямує до головного комп'ютера, щоб знищити його, бажаючи помститися за загибель жителів Зіона, і особливо — за смерть Морфеуса і Трініті.

На борту «Навуходоносора» ховається Бейн-Сміт, який намагається перешкодити Нео знищити Матрицю, оскільки він розуміє, що при цьому загине і сам. В епічній бійці з Нео Бейн також проявляє суперздібності, випалює Нео очі, але врешті-решт гине. Далі йде абсолютно карколомна сцена, в якій Нео сліпий, але все одно все бачить, крізь міріади ворогів проривається до Центру і влаштовує там грандіозний вибух. Він буквально спопеляє не тільки Центральний Комп'ютер, а й самого себе. Мільйони капсул з людьми відключаються, світіння в них пропадає, машини завмирають назавжди і погляду глядача постає загибла, пустельна планета.

Яскраве світло. Нео, абсолютно неушкоджений, без ран і з цілими очима, приходить до тями, сидячим в червоному кріслі Морфеуса з першої частини «Матриці» в абсолютно білому просторі. Він бачить перед собою Архітектора. Архітектор каже Нео, що вражений тим, на що здатна людина в ім'я любові. Він каже, що не врахував ту силу, яка вселяється в людину, коли вона готова пожертвувати своїм життям заради інших людей. Він каже, що машини на це не здатні, і тому вони можуть програти, навіть якщо це здається немислимим. Він каже, що Нео — єдиний з усіх Вибраних, який «зміг зайти так далеко».

Нео запитує, де він. У Матриці, відповідає Архітектор. Досконалість Матриці полягає, ще й у тому, що вона не допускає, щоб непередбачені події завдали їй хоч найменшої шкоди. Архітектор повідомляє Нео, що вони зараз знаходяться в «нульовій точці» після перезавантаження Матриці, на самому початку її Сьомої Версії.

Нео нічого не розуміє. Він каже, що тільки що знищив Центральний Комп'ютер, що Матриці більше немає, як і всього людства. Архітектор сміється, і повідомляє Нео щось, шокуюче до глибини душі не тільки його, а й увесь глядацький зал.

Зіон — це частина Матриці. Для того, щоб створити для людей видимість волі, для того, щоб дати їм Вибір, без якого людина не може існувати, Архітектор придумав реальність всередині реальності. І Зіон, і вся війна з машинами, і агент Сміт, і взагалі все, що відбувалося з самого початку трилогії, було сплановано заздалегідь і є не більш ніж сном. Війна була тільки відволікаючим маневром, а насправді всі, хто загинув у Зіоні, боролися з машинами, і билися всередині Матриці, продовжують лежати в своїх капсулах в рожевому сиропі, вони живі і чекають нового перезавантаження системи, щоб знову почати в ній «жити», «боротися» і «звільнятися». І в цій стрункій системі Нео — після його «переродження» — буде відведена все та ж сама роль, що і у всіх попередніх версіях Матриці: надихати людей на боротьбу, якої немає.

Жодна людина ніколи не залишала Матрицю з моменту її створення. Жодна людина ніколи не вмирала інакше, як згідно з планом машин. Всі люди — раби, і це ніколи не зміниться.

Камера показує героїв фільму, що лежать у своїх капсулах в різних куточках «розплідників»: ось Морфеус, ось Трініті, ось капітан Міфуне, що загинув в Зіоні смертю хоробрих, і багато, багато інших. Всі вони безволосі, дистрофічні і обплутані шлангами. Останнім показують Нео, який виглядає точнісінько так само, як у першому фільмі в момент його «звільнення» Морфеусом. Обличчя Нео безтурботне.

Ось як пояснюється ваша суперсила в «реальності», говорить Архітектор. Цим же пояснюється і існування Зіона, який люди «ніколи не змогли б побудувати таким, яким ви його бачили» через брак ресурсів. І невже, сміється Архітектор, ми дозволяли б звільненим з Матриці людям ховатися в Зіоні, якщо у нас завжди була можливість або вбити їх, або підключити до Матриці знову? І невже нам потрібно було чекати десятиліття, щоб знищити Зіон, навіть якби він існував? Все-таки ви нас недооцінюєте, містер Андерсон, говорить Архітектор.

Нео, з помертвілим обличчям дивиться прямо перед собою, намагається усвідомити те що відбувається, і кидає останній погляд на Архітектора, який говорить йому на прощання: — «В Сьомій Версії Матриці світом буде правити Любов».

Звучить будильник. Нео прокидається, і вимикає його. Останній кадр фільму: Нео в діловому костюмі виходить з дому, і швидким кроком прямує на роботу, розчиняючись в натовпі. Під важку музику починаються фінальні титри.


Мало того, що цей сценарій виглядає більш струнким і зрозумілим, мало того, що в ньому дійсно блискуче пояснюються сюжетні діри, які були залишені без пояснень в екранізації — він ще й набагато краще вписується в похмурий стиль кіберпанку, ніж сповнений «надії» кінець побаченої нами трилогії. Це не просто Антиутопія, це Антиутопія у своєму найжорстокішому прояві: кінець світу давно позаду, і нічого не можна виправити.

Але продюсери наполягли на хеппі-енді, нехай і не особливо радісному, а ще їх умовою було обов'язкове включення в картину епічного протистояння Нео і його антипода Сміта як свого роду біблійного аналога битви Добра і Зла. У підсумку досить наворочена філософська притча першої частини прикро виродилася в набір віртуозних спецефектів без особливо глибокої задньої думки.

Це ніколи не буде знято. Залишається тільки уявляти, як це могло бути. І це могло бути дуже, дуже круто.

+2
1105
RSS
22:45
+1
Таки доведеться мені переглянути ще раз цей фільм, щоб згадати сюжет. Поки що можу тільки сказати, що в мене виникла асоціація Матриці з відносним світом (світом форм), який створюється нашим інтелектом. А «вихід за межі матриці» — це набуття можливості бачити реальність, тобто Просвітлення.

Хоча можливо в фільмі закладена зовсім інша ідея. Це просто перша асоціація, яка в мене виникла при прочитанні цієї публікації, а також враховуючи, що вже майже не пам'ятаю змісту самого фільму.
10:49
+1
У мене є вагомі докази, що І, ІІ, і початок ІІІ частини були зроблені на основі реальних подій, тільки я хотів би про це помовчати, бо розумію, що більшість людей не готові сприймати цей факт… Може якби ті люди повели себе інакше, то і фільм мав би інший сюжет…
Ого!!! А це цікаво, а можна детальніше?
15:11
+1
Можна детальніше, але, я мушу сказати, що вагаюсь з приводу того говорити Вам про правду про них чи ні… Я весь у владі вагань. Думаю, що скоро це закінчиться.
23:37
+1
Так, я вже читав це в іншому місці. Згоден, що в даному випадку комерція перемогла. Втім, точнісінько те саме сталося і з «Піратами Карибського моря», і з сагою про Гаррі Поттера: комерція всюди перемогла — бо продюсерів цікавлять, насамперед, гроші, тож авторам «викрутили руки» і змусили зробити «комерційне» закінчення замість епічного. Й автори з цим погодилися. А хто не погодився (як брати Вачовскі) — тому не дали завершити їхні твори, передавши це право іншим.
Шкода!..
Але такий він — сучасний світ…


Що ж до ідейної бази «Матриці»… Все елементарно: світ як ілюзія-«майя» — концепція філософії індуїзму.

А вихід з «матриці» — це таки просвітлення, скидання з очей облудних ілюзорних покровів.
09:31
+2
То де ж правда-істина від astronoma-1987? Все же вагаєтеся?
Навряд чи ти дізнаєшся про це, друже: адже astronom-1987 дуже рідко заходить на Світоч. Очевидячки, йому нецікаво читати-перечитувати теревені отаких старих дядьків, як ми з тобою.
11:48
+2
Хай виставляє тут свою правду і ми разом її обговоримо. Це, мабуть, сумнів є в тому, що ми спроможні збагнути її. На жаль, і Марія не навідується. А вона могла б розповісти нам про ПРАНУ.
А що тобі з праною незрозуміло?!
Це ж, перефразовуючи відомий анекдот, «прана як прана!»
13:53
+1
Знайшов цікаве відео по темі:
16:30
+2
Ось ще пара цікавих відео по темі. Перше доводить, що в «Матриці» показана модель… секти на чолі з Морфеусом:
16:33
+2
Друге відео присвячено такій само незвичній ідеї: справжнім обраним є не Нео, але… агент Сміт!!!
19:54
+1
Дякую й за ці додатки, друже Тимуре!

Випадкові Дописи