До Гармонії - Разом!      Детальніше про сайт

Літера ПЕЙ

Літера ПЕЙ

Після букви аїн, що символізує взаємозв'язок внутрішнього і зовнішнього, духовного і матеріального в людині, йде буква пей, що відображає це співвідношення вже в суто практичному аспекті. Посередником між обома світами є мова, а пе в перекладі з івриту означає «рот», звідси і назва цієї букви. У книзі «Б(е)рейшит», в оповіді про створення людини, сказано: «...і вдихнув [Г-сподь] в ніздрі його дух життя» (2:7). У класичному коментованому перекладі Тори на арамейську мову, виконаному близько двох тисяч років тому Онкелосом, слова «дух життя» перекладені як «дух мови». Тобто відмінність людини від інших творінь [полягає] саме в її здатності осмислено говорити, яка прихована в самій формі літери пей, що поєднує в собі накреслення літер каф і йод. Про символіку букви йод вже багато разів говорилося в цьому тексті, вона символізує ідеальну духовність: точка без опори, немовби вільна від всього матеріального, — в той час як каф (на івриті «долоня»), навпаки, — символ фізичної сили, структурування всього матеріального. Сама ж форма букви пей нагадує розкритий рот людини, який вимовляє слова.

Подих життя, що його вдихнув в людину Г-сподь, — найвеличніше з див творіння. Воно знайшло своє вираження в чисельному значенні букви хет — вісім, з якої на івриті починається слово хаїм — «життя» (буква хет, повторимо, — символ всього надприродного). Чисельне значення літери пей — 80, тобто вісім, помножене на десять, число, що символізує досконалість.

Мова як посередник між матеріальним і духовним згадується вперше в оповіді про творіння: «І сказав Г-сподь: «Хай буде світло!» І виникло світло» («Б(е)рейшит», 1:3). Про це сказано в мідраші: «Десятьма висловленими повеліннями створений світ». Ще один прояв цієї функції мови — в даруванні Тори на горі Синай, коли весь народ чув голос Б-га, Який сповіщав Десять заповідей. І тут мова діє як інструмент перетворення абстрактної духовності на об'єкт конкретної реальності — Тору.

Між двома цими подіями, в першому з яких Г-сподь творив світ, а в другому говорив з народом Ізраїлю, відбувся вихід з Єгипту, про який мудреці кажуть, що саме він дав євреям свободу слова, — адже раби не мають права на самовираження. Назва свята виходу — Песах — складається з двох слів: пе і сах — себто «уста, які говорять». А свобода була умовою для отримання євреями Тори, адже тільки вільна людина може зробити вибір — прийняти їй Тору чи ні.

+1
274
RSS
Літера...свободи слова!!! _стежу

Випадкові Дописи