До Гармонії - Разом!      Детальніше про сайт

Принципи екологічної допомоги

Принципи екологічної допомоги
Джерело матеріалу:

«Роби добро і кидай його в воду, воно добром до тебе повернеться», — стверджує давня вірменська мудрість. Але іноді добрі справи падають в «чорну діру» і повертаються невдячністю, образою і претензіями. Як уникнути «чорних дір» або не піддатися гордині за добрі справи? Найкраще, щоб ваша допомога була анонімною.

Для тих, хто все ж хоче допомогти комусь конкретно, у мене є шпаргалка. На одній з консультацій з клієнткою я сформулювала чіткі чотири критерії для правильної допомоги ближнім.

1. Сила або слабкість.

Перший критерій. Перш ніж творити добро, задайте собі запитання: «Своєю допомогою я послабляю чи підсилюю людину?» Чи стане вона в результаті вашої підтримки сильнішою і готовою до боротьби з життєвими труднощами? Чи зможе краще адаптуватися до світу, до роботи, до виживання? Або після вашого втручання перетвориться в ще більш ослаблену жертву обставин, в ще більшого паразита на енергійніших людях?

Приклад поганої допомоги. Здоровий працездатний родич постійно дивиться телевізор або грає за комп'ютером, або вбиває час по-іншому і при цьому бідний — у нього маленька зарплата. Йому терміново потрібно щось придбати, а ви, від доброти душевної, починаєте йому допомагати грішми. Але він міг би піти, наприклад, «таксувати» вечорами або підробляти вантажником, напружитися і самостійно заробити на те, що йому необхідно. Він міг би отримати додаткову освіту і зробити кар'єру. Але він не хоче нічого робити і просить або вимагає від вас лише тому, що ви більш забезпечені. Якщо в цій ситуації дати йому грошей — буде заохочення паразитизму. Така допомога послабить людину.

Приклад хорошої допомоги. Жінка регулярно протягом року оплачувала дороге стоматологічне лікування дівчинці з дитячого будинку. Згодом дівчинка вступила до театрального інституту. І швидше за все, якби їй не було надано таку допомогу, займатися улюбленою справою було б для неї лише мрією.

Приклад з мого життя. Я регулярно беру в стажисти своїх знайомих, подруг, приятелів — допомагаю їм стати тренерами, які добре заробляють. Раніше я навчала в особистому спілкуванні, зараз онлайн. В результаті мого внеску вони стають сильнішими, тому що отримують добре оплачувану професію. Навіть якщо вони не вестимуть тренінги, вміння добре викладати, структурувати і пояснювати матеріал, впливати на людей, виступати публічно перед великою групою людей, часто більш статусних, стане в нагоді для кар'єрного зростання або ведення бізнесу — як сукупність цінних навичок. Допомагаючи в такий спосіб, я роблю людей сильнішими.

2. Подяка або претензії.

Другий критерій: що транслює людина вам у відповідь — щиру подяку або невдоволення? Якщо людина не вміє бути вдячною, то скільки б ви не віддали, їй завжди буде мало, а у відповідь вам надходитимуть лише зростаючі вимоги і претензії. Чи варто продовжувати туди «спускати» час, зусилля і гроші? Тільки в тому разі, якщо ви мазохіст. Набагато приємніше і корисніше надавати допомогу тим, хто вміє висловлювати подяку.

Приклад поганої допомоги. Ви допомагаєте людині, а вона приймає це як належне, в кращому випадку говорить: «Дякую», — і тут же про вас забуває. У гіршому випадку вам пред'являють претензії рівня «перламутрових ґудзиків». Тобто, спасибі, звісно, що допомогли мені безкоштовно, витратили свій час і гроші, але мені здається, що ви могли б витратити на мене ще більше. Таких невдячних людей потрібно позбавлятися.

Приклад хорошої допомоги: найкраща подяка за зроблене добро — готовність допомогти у відповідь. Якщо ви зробили людині добро, і вона окрім слів подяки намагається повернути, зробити добро вам [у відповідь], отже, ваші зусилля витрачені недарма.

Приклад з мого життя. Одного разу в юності я провела інвентаризацію своїх відносин. Я попросила про маленьку послугу всіх, хто регулярно просив мене підвезти, позичити грошей або зробити для них щось. Прохання було дріб'язковим — у вихідний день під'їхати на вокзал і забрати у провідниці пакет, бо сама я була у відрядженні. Погодилася лише одна подруга, інші послалися на термінові й важливі справи. Через тиждень я провела контрольний експеримент з рівно тим же результатом. Після цього я точно знала, на кого варто витрачати свої зусилля, а хто невдячна людина, не здатна на добро у відповідь.

3. Надлишок або нестача.

Третій критерій: [виходячи] з яких своїх почуттів і переживань, ви займаєтеся благодійністю? З якого стану ви віддаєте? Якщо ви віддаєте зі стану наповненості, від надлишку (наприклад, ви дуже радісний — поділилися радістю, у вас багато грошей — ви поділилися грошима, у вас є знання, навички — і ви поділилися знаннями і навичками), то це правильна благодійність. А якщо ви віддаєте з нестачі — вам самому мало, але ви змусили себе віддати шматок і переживаєте, що у вас ресурсів стало ще менше, — так [робити] не треба. Віддавати можна тільки від надлишку, від наповненості.

Приклад поганої допомоги. Допомагати комусь із почуття провини (неважливо, через що) — все одно, що носити воду в решеті. Ви не станете щасливим, якщо жертвуватимете собою знов і знов. Ви не псевдоблагодійністю маєте займатися, а опрацьовувати токсичне почуття провини. Тому що вам допомога потрібна більше, ніж вашим «підопічним».

Приклад хорошої допомоги. Як я писала вище, якщо ви ділитеся від надлишку, отримуючи задоволення від свого вчинку і відповідну подяку, у вас від цього менше щастя не стає. А у людини, якій допомогли правильно, щастя додається. Закон збереження енергії в даному випадку не працює! Наприклад, сходити в магазин і купити хороші продукти сусідці-бабусі, вручити їй пакет під приводом допомоги з соцзабезу і попити з нею чаю, буде відмінною благодійністю, якщо ця бабуся мила і вдячна.

Приклад з мого життя. Я сама віддаю тільки від надлишку — віддаю знання, навчаю навичкам і умінням, вношу гроші на вподобані мною освітні проекти. І вже переконалася, що такий спосіб допомоги приносить задоволення мені, покращує світ і призводить до успіху тих, кому я допомагаю.

4. Задоволення або досада.

Четвертий, основний критерій допомоги: ваші почуття. Запитайте себе: «Те, що я зробив, віддав — мені до душі або є відчуття під назвою «сам себе обдурив»?» Важливо спиратися на свої внутрішні переживання і почуття. Якщо в задоволення, в радість, то все правильно. Якщо відчуття: щось не те, я сам себе обдурив, кудись не туди віддав, щось не так зробив, то ви десь помилилися, і потрібно за трьома першими критеріями шукати, в чому помилка. У якийсь момент ви навчитеся спиратися на відчуття «до душі» або «не до душі». А поки воно недостатньо розвинене, перед тим, як надати допомогу, перевірте своє завзяття робити добрі справи за першими трьома критеріями.

Приклад поганої допомоги. Віддали останній кавалок хліба, а потім самі плачете на кухні від голоду.

Приклад хорошої допомоги. Поділилися знаннями з молодим фахівцем, і, дивлячись на його кар'єрні успіхи, відчуваєте задоволення. А потім берете його до себе на роботу, тому що впевнені в його навичках.

Приклад з мого життя. Кілька «прикладів гарної допомоги» співпрацюють зі мною вже багато років, і, до речі, пристойно заробляють, навчаючи інших людей.

І кілька правил для закріплення:

Якщо у людини все погано і вона внизу, а ваша допомога її підсилює — дійте! Але якщо ви допомагаєте і допомагаєте, і вже ніби як свої сили повинні з'явитися у людини, а вона все ще озирається, хто б їй допоміг — пора зупинитися в ваших благих намірах.

Уявляйте, що перед вами людина, що лежала з травмою хребта місяць, ослаблена — у неї не працюють багато м'язів, вона потребує допомоги. Так, ви можете надовго посадити її в інвалідний візок. Але краще стимулювати її рухатися самостійно, ходити поруч з нею, підтримуючи під руку. І те, й інше — допомога. Але в першому випадку допомога надовго послаблює людини, в другому — робить її сильнішою.

Керуйтеся принципом «минулого не існує». Для подальших інвестицій ваших зусиль або ваших грошей оцінюйте кожен акт допомоги як окрему історію. Ухвалюючи рішення, орієнтуйтеся не на чужі очікування або нереалізовані мрії, а виходьте з власного бажання і стану, з ваших можливостей на даний момент.

Правильна допомога робить багатшими в усіх значеннях обидві сторони — і вас, і того, кому ви допомогли. Якщо вже допомагати, то так, щоб допомога була соломинкою, яка витягне, а не колодою, яке дасть по голові та втопить. Вчіться допомагати правильно — покращуючи світ навколо вас.

Ольга Юрковська

+2
199
RSS
16:22
+2
Матеріал вважаю корисним, хоч я тут не з усім згоден.
17:40
+2
Хороший привлад допомоги з "інвалідним візком".
Приклад хороший… але неоднозначний. Оцінити ззовні, здатна людина після травми хребта обходитися без інвалідного візка чи не здатна — це дуже важко. Можна «перестаратися» в обидва боки. Бо усадити в інвалідний візок здатну ходити людину — це погано. Бо вбивається її перспектива. Але якщо людина не здатна обходитися без візка, то намагатися будь-що підняти її на ноги — це теж зле. Бо надто ризиковано. Бо можна тільки погіршити стан людини.
_шкодую

Випадкові Дописи