До Гармонії - Разом!      Детальніше про сайт

7 законів Ноя

7 законів Ноя

«Приміром, християни прагнуть всіх «охристиянити» (місіонерство), бо вважають, що їхній бог істинний. А юдеї?»запитала мене Сяна Сяйна. «Отже, Тимуре, щоб зрозуміти Біблію на всіх рівнях (=любуватися трояндою), мало вивчити іврит. Треба ще й стати юдеєм, тобто бути глибоко віруючим євреєм. То євреї сумують від того, що люди-іновірці (= гої, тобто нелюди) не стали євреями? Тут є суперечність, друже», — трохи раніше запитував друг Анатолій. Подібні запитання виникають на Світочі вже не вперше, тож спробую нарешті розставити крапки над "і" в окремому матеріалі.

Отже, чи прагнуть юдеї «об'євреїти» інші народи і все людство? Ні, не прагнуть. Загалом-то, найзаповітніша єврейська мрія — це ізоляціонізм: зібратися б усім євреям в Землі Обітованній, і щоб інші нас не займали! За інші народи належить хіба що молитися в шабат і запалювати другу свічку (перша запалюється за Ізраїль) — ото й усе...

Активна місіонерська діяльність є прерогативою християнства, при цьому послідовники Ісуса базуються на Його настанові, що завершує Євангеліє від Матвія: «Тож ідіть, і навчіть всі народи, христячи їх в Ім'я Отця, і Сина, і Святого Духа…» (Матв. 28:19) — але на тему розбіжностей юдаїзму та християнства, а також про спробу сумістити їх я й матеріал розміщував, і відео:

Але чи означає це, що євреї загалом нічого не несуть світові? Звісно, не означає! І те, що вони зобов'язані нести світові — це нагадування про т.зв. Сім законів Ноаха  (Сім законів Ноя, Сім законів нащадків Ноя), які Всемогутній заповідав цьому патріарху після всесвітнього Потопу. Згідно з переказами, закони Ноя були поступово втрачені й забуті, проте вони лишилися зафіксованими в різних місцях ТаНаХа (Старого Заповіту). Безпосередньо в межах останнього вони разом не згадуються — тільки нарізно. Проте в «надбудовах» над Старим Заповітом — і в єврейському Талмуді, і в християнському Новому Заповіті вони перелічені. Це наступні положення:

  • заборона ідолопоклонства
  • заборона богохульства
  • заборона вбивства
  • заборона крадіжки
  • заборона їсти м'ясо з кров'ю
  • зобов'язання дотримуватися подружньої вірності
  • зобов'язання створити справедливу систему судочинства

Безпосередньо у главах, присвячених історії патріарха Ноаха (Ноя), згадується лише одна заповідь: «Тільки м'яса з душею його, цебто з кров'ю його, не будете ви споживати» (Бут. 9:4). Решта заповідей (повторюю) розпорошена по всьому Старому Заповіту. 

Процитувати Талмуд (трактати Сангедрін 56а; Тосефта, Авода Зара 8:4) я не можу через те, що ці книги ретельно оберігаються від неєврейських очей, а тому не перекладаються іншими мовами — в крайньому разі, не перекладалися до останнього часу. Що ж до Нового Заповіту, то Сім законів Ноаха сталися в нагоді, коли апостоли зіткнулися з несподіваною перешкодою, що, здавалося б, унеможливлювала останню настанову Ісуса Христа — «навчати всі народи, христячи їх в Ім'я Отця, і Сина, і Святого Духа» (див. вище). Справді, як можна навчати ґоїм в ім'я Всемогутнього, водночас не проповідуючи цим людям єврейський Закон?! 

Тут потрібно зауважити, що одним з головних пунктів суперечок Ісуса Христа з фарисеями (тогочасними юдеями-ортодоксами) полягав у можливості навернення неєвреїв в юдаїзм. Причина та ж сама: Христос наполягав, що досконале виконання єврейського Закону — річ майже неможлива навіть для народжених в лоні юдаїзму, а для ґерів (навернених в юдаїзм неєвреїв) це ще складніше — тому й критикував за подібні речі фарисеїв. На це вказує, наприклад. наступний пасаж з Нагірної проповіді: «Не давайте святого псам, і не розсипайте перел своїх перед свиньми, щоб вони не потоптали їх ногами своїми, і, обернувшись, щоб не розшматували й вас» (Матв. 7:6). Або в іншому місці: «А Він відповів і сказав: Я посланий тільки до овечок загинулих дому Ізраїлевого» (Матв. 15:24).

То як же виконати те, що виконанню не підлягає?! Як навчати народи в ім'я Отця, Сина і Духа святого, водночас не накладаючи на народи тягар єврейського Закону — на чому наголошували деякі члени «фарисейської партії»?! Категорично проти цього виступив апостол Петро (той самий, про якого Христос сказав, що він буде тим «каменем», на якому виросте Церква). Його підтримав апостол Яків: «Тому думаю я, щоб не турбувати поган, що до Бога навертаються, але написати до них, щоб стримувались від занечищення ідольського, та від блуду, і задушенини, і від крови» (Дії 15:19-20). Так апостольське зібрання й постановило: «Тож ми Юду та Силу послали, що вияснять усно те саме. Бо зволилось Духові Святому і нам, тягару вже ніякого не накладати на вас, окрім цього необхідного: стримуватися від ідольських жертов та крови, і задушенини, та від блуду. Оберегаючися від того, ви зробите добре. Бувайте здорові!…» (Дії 15:27-29)

Легко бачити, що виділені слова відповідають деяким із Семи законів Ноаха! Таким чином, проповідуючи народам не весь єврейський Закон в повному обсязі, а всього лише його дуже-дуже спрощений, полегшений варіант, апостоли могли б досягнути озвученої Христом мети.

Але чим далі — тим більше… Якщо попервах кількість неофітів-християн, навернених з язичників, була мізерною у порівнянні з неофітами з євреїв, то за кілька століть ситуація змінилася з точністю до навпаки. Тоді вже християнська більшість, сформована з колишніх язичників і знайома виключно з Сімома законами Ноаха, сперлася на слова апостола Павла: "… нема ані геллена, ані юдея, обрізання та необрізання, варвара, скита, раба, вільного, але все та в усьому Христос!" (Кол. 3:11). І вирішила: не годиться нашим братам-християнам — колишнім юдеям виконувати єврейський Закон! Закон мертвий, а з-поміж нас не має бути «ані геллена, ані юдея, обрізання та необрізання». Тому нехай колишні юдеї забудуть свій Закон — вистачить з них і Семи заповідей Ноаха… Докладніше про ті перипетії розповідалося в матеріалі про месіанський юдаїзм.

І ще декілька слів на завершення:

  • серед Семи законів Ноаха 5 мають заборонний характер (заборони ідолопоклонства, богохульства, крадіжки, вбивства і вживання м'яса з кров'ю) і ще 2 — характер повелінь (зобов'язання дотримуватися подружньої вірності та створити справедливу судову систему)
  • Рамбам (Мойсей Маймонід) наголошував, що всі ґоїм (неєвреї), які виконуватимуть Сім законів Ноаха, потраплять до Царства Небесного
  • якщо врахувати Сім законів Ноаха, то стає очевидною теза про абсурдність прирівнювання ґоїм до тварин/нелюдів, що нібито існує в юдаїзмі (бо тварини/нелюди не зобов'язані виконувати Сім законів Ноаха — це саме людські заповіді, а не тваринні, не нелюдські, не демонічні)
  • кожен із Семи законів Ноаха має різні, причому доволі широкі тлумачення — але то все ж таки тлумачення...

Сім законів Ноаха відомі людству далеко не так широко, як Десять заповідей. Так склалося історично. Чому склалося саме так, а не інакше?.. Сказати важко. Втім, це аж ніяк не применшує їхнього значення для людства. Отже, віряни-юдеї завжди сприятимуть будь-яким тенденціям в неєврейському середовищі, так чи інакше спрямованим на виконання Семи законів Ноаха!

+2
369
RSS
18:54
+3
Я пообіцяв Сяні Сяйній розповісти про Сім законів Ноаха — отож і розповідаю. Читайте! _вибачаюсь
06:25
+2
Як на мене, то СКРИЖАЛЬНІ ЗАПОВІДІ теж багато значать. Особливо: око за око, зуб за зуб
Не знаю, що ти розумієш під "Скрижальними заповідями". Якщо маєш на увазі перші скрижалі — то на них була записана вся Тора. Тоді «Скрижальні заповіді» — це саме всі заповіді Тори!..

Якщо ж ти написав про другі скрижалі, то на ниж були вже виключно Десять заповідей (Вих. 20:1-17). Заповідь:

зламання за зламання, око за око, зуб за зуба, яку ваду зробить хто кому, така буде зроблена йому.

(Лев. 24:20) — не входить не те що до їхнього переліку, але навіть до книги Вихід!!! Хоча…

За ці слова дякую, друже! Бо заповідь «око за око» фіксує принцип справедливості у вигляді, доступному свідомості тогочасних людей. Хоча зазвичай її трактують як свідчення непримиренної агресивності єврейського народу.

Випадкові Дописи